"Počínaje čtvrtkem je provoz letounů opět obnoven," uvedl Jan Pejšek z ministerstva obrany.
Také Švédsko odvolalo zákaz letů nejmodernějších verzí stíhaček Jas-39 Gripen, avšak s určitými podmínkami. "Přetrvávající omezení se tedy týkají toho, jaké rychlosti smí pilot při cvičném letu dosáhnout," uvedl šéf švédského letectva Mats Helgesson.
Pilot letounu se minulý týden musel nechtěně katapultovat a letoun bez pilota pak havaroval. - více zde
Švédská armáda na své internetové stránce označila za pravděpodobnou příčinu zřícení letounu pilotovu kombinézu, která se za letu ve vysoké rychlosti a s velkým přetížením naplnila vzduchem. To mohlo vést k vytažení páky pro katapultáž, umístěné mezi pilotovými stehny. Myslí si to i vyšetřovatelé případu.
Na vyšetření příčiny neštěstí čekali i čeští vojáci. Piloti se mezitím podle informací MF DNES připravovali jen na trenažérech. - více zde
Zákazem letů Češi učinili stejné opatření jako Švédové. Švédské úřady bezprostředně po havárii pozastavily lety gripenů pouze u regionální perutě F 21, k níž havarovaný letoun patřil. V pátek večer se však na základě nových poznatků velení švédského letectva rozhodlo rozšířit zákaz letů stíhaček typu Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D na celou zemi.
Nejnovější modifikace gripenů typu C (jednomístná verze) a D (dvoumístná výcviková verze) už ve Švédsku smějí do vzduchu, ale jen k "normálním letům", při nichž přetížení při různých obratech nepřekročí trojnásobek klidového stavu (3G).
"Pro starší verze A a B žádná omezení neplatí," upřesnil Helgesson. Práce vyšetřovací komise, která nehodu z minulého týdne zkoumá, dále pokračuje.