Stíhací letouny JAS-39 Gripen českých vzdušných sil

Stíhací letouny JAS-39 Gripen českých vzdušných sil | foto: Martin Král, Armáda České republiky

Sportovní letadlo neodpovídalo, k letišti v Kladně ho doprovodily gripeny

  • 296
Dvojice letounů JAS-39 Gripen dostala ve středu pokyn k ostrému startu k nehlásícímu se letadlu přilétajícímu z Německa. Ukázalo se, že je to malý letoun SR22 Cirrus se čtyřmi lidmi na palubě. Čeští stíhači doprovodili letadlo do Kladna, kde bezpečně přistálo.

Malý SR22 Cirrus (více o tomto typu si přečtěte například zde) přilétal do Česka přes Německo z Francie. Na palubě byl pilot a tři cestující.

Podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové letoun vůbec nekomunikoval a nefungoval mu palubní odpovídač, tedy automatické zařízení, které umožňuje identifikaci letadla na dálku. Proto k němu z čáslavské základny vzlétla dvojice hotovostních stíhaček JAS-39 Gripen.

Letoun SR22 Cirrus patří k moderním strojům. Mimo jiné je vybavený záchranným padákem, umožňujícím bezpečné dosednutí celého stroje v případě nouze.

V podobných situacích se podle pilota gripenu Jaroslava Míky (zásahu samotného se neúčastnil, pozn. red.) stíhačky k civilnímu letounu přiblíží na zrakový kontakt, zhruba tři sta metrů, a snaží se s ním navázat spojení na mezinárodní nouzové frekvenci.

"Většinou se podaří komunikaci navázat a pak je s vysvětlením problémů civilního letounu vše jednodušší. Pokud letoun nenaváže spojení z důvodu závady radiokomunikace (závada radiostanice, mikrofonu, sluchátek), ale dodržuje letový plán, nepovažuje se takovýto letoun za narušitele nebo hrozbu," popsal pro iDNES.cz podplukovník Míka, zástupce velitele 21. křídla ze základny Čáslav.

Piloti gripenů hlídali, zda se letoun neodchýlí od letového plánu

Piloti pak podle něj pokládají dané letadlo za stroj bez spojení, který přistane na letišti uvedeném v letovém plánu. "Hotovostní letouny Gripen pak tento let pouze monitorují, zda nedojde k odchylce od letového plánu. Stejně tomu bylo i při středečním zásahu proti letounu, který přistál na letišti v Kladně," řekl Míka.

Nabízí se otázka, proč letectvo do vzduchu neposlalo letouny L-159 Alca, jejichž provoz je levnější. Tak jednoduché to ale není. "Alky" jsou sice začleněné do Národního posilového systému, podle Míky ale nejsou trvale v pohotovosti k okamžitému vzletu.

"V podobné situaci, jako byla ta středeční, by teoreticky mohly zasáhnout L-159, neboť se jednalo o pomalé nízko letící letadlo, ovšem za předpokladu, že by letouny L-159 byly v pohotovostním stavu. Udržovat stálou pohotovost s letouny L-159 v době, kdy nejsou známé žádné přímé bezpečnostní hrozby nebo rizika, je pro stát nákladnější, než použít gripeny ze stálé pohotovosti, které jsou svými výkony od malých rychlostí až po nadzvuk univerzálněji použitelné," řekl Míka.

Piloti stíhaček nekomunikující cirrus našli pomocí radaru a doprovodili ho na bezpečné přistání na kladenském letišti u Velké Dobré. Sem původně letadlo směřovalo. Podobných ostrých startů, jako byl ten středeční, vykonají gripeny za rok několik.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue