Malý SR22 Cirrus (více o tomto typu si přečtěte například zde) přilétal do Česka přes Německo z Francie. Na palubě byl pilot a tři cestující.
Podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové letoun vůbec nekomunikoval a nefungoval mu palubní odpovídač, tedy automatické zařízení, které umožňuje identifikaci letadla na dálku. Proto k němu z čáslavské základny vzlétla dvojice hotovostních stíhaček JAS-39 Gripen.
V podobných situacích se podle pilota gripenu Jaroslava Míky (zásahu samotného se neúčastnil, pozn. red.) stíhačky k civilnímu letounu přiblíží na zrakový kontakt, zhruba tři sta metrů, a snaží se s ním navázat spojení na mezinárodní nouzové frekvenci.
"Většinou se podaří komunikaci navázat a pak je s vysvětlením problémů civilního letounu vše jednodušší. Pokud letoun nenaváže spojení z důvodu závady radiokomunikace (závada radiostanice, mikrofonu, sluchátek), ale dodržuje letový plán, nepovažuje se takovýto letoun za narušitele nebo hrozbu," popsal pro iDNES.cz podplukovník Míka, zástupce velitele 21. křídla ze základny Čáslav.
Piloti gripenů hlídali, zda se letoun neodchýlí od letového plánu
Piloti pak podle něj pokládají dané letadlo za stroj bez spojení, který přistane na letišti uvedeném v letovém plánu. "Hotovostní letouny Gripen pak tento let pouze monitorují, zda nedojde k odchylce od letového plánu. Stejně tomu bylo i při středečním zásahu proti letounu, který přistál na letišti v Kladně," řekl Míka.
Nabízí se otázka, proč letectvo do vzduchu neposlalo letouny L-159 Alca, jejichž provoz je levnější. Tak jednoduché to ale není. "Alky" jsou sice začleněné do Národního posilového systému, podle Míky ale nejsou trvale v pohotovosti k okamžitému vzletu.
"V podobné situaci, jako byla ta středeční, by teoreticky mohly zasáhnout L-159, neboť se jednalo o pomalé nízko letící letadlo, ovšem za předpokladu, že by letouny L-159 byly v pohotovostním stavu. Udržovat stálou pohotovost s letouny L-159 v době, kdy nejsou známé žádné přímé bezpečnostní hrozby nebo rizika, je pro stát nákladnější, než použít gripeny ze stálé pohotovosti, které jsou svými výkony od malých rychlostí až po nadzvuk univerzálněji použitelné," řekl Míka.
Piloti stíhaček nekomunikující cirrus našli pomocí radaru a doprovodili ho na bezpečné přistání na kladenském letišti u Velké Dobré. Sem původně letadlo směřovalo. Podobných ostrých startů, jako byl ten středeční, vykonají gripeny za rok několik.