Gripen budí nadšení i rozpaky

  • 62
Jsou stíhačky Jas-39 Gripen švédsko-britského konsorcia Saab-BAE opravdu unikátem, jehož koupí si Češi - stále více kritizovaní Bruselem za neplnění spojeneckých závazků - vyslouží pochvalu u NATO? Řečeno na rovinu: ty současné nikoliv. I když letouny, které budou za tři roky možná Česku dodány, si činí poměrně vysoké ambice. Švédská stíhačka Jas-39 Gripen, s jejímž nákupem v pondělí souhlasila vláda, má své příznivce i odpůrce.

Mezinárodní konsorcium Saab-BAE Systems, které letoun vyrábí, jej deklaruje jako dosud jediný stroj čtvrté generace, který je již v operačním nasazení. To znamená, že je schopen ostrých bojových akcí. Zbrojovce svým způsobem nahrává i to, že modernější a výkonnější stroje (Eurofighter či americké F-22 a JSF) se teprve buď zavádějí do výzbroje, anebo se dokončuje jejich vývoj.

Viceprezident britsko-švédského konsorcia John Neilson dokonce tvrdí, že stíhačka Jas-39 Gripen "je v současnosti nejmodernějším a nejvýkonnějším strojem, jehož kapacita databází je využívána jen z poloviny". Z toho podle Neilsona vyplývají obrovské možnosti další modernizace švédské stíhačky. "S podobným skrytým potenciálem se například americké letouny F-16 či F/A-18 Hornet nemohou ani zdaleka pochlubit," uvádí.

Také čeští piloti čáslavské stíhací základny stejně jako Neilson soudí, že gripen patří k nejlepším víceúčelovým letounům, které se dnes vyrábějí. O jeho kvalitě svědčí podle nich i to, že má výkonný americký motor a špičkové rakety vzduch-vzduch Sidewinder a Amram či vzduch-země Maverick.

Stíhačku Gripen si pochvaluje i přední letecký odborník armádního letectva Vladimír Ficenec, jenž ji jako jeden z mála českých pilotů testoval: "Je zcela srovnatelná s letouny, které nabízeli Američané či Francouzi." Domácí letečtí konstruktéři jsou ke zbrojnímu obchodu století - na rozdíl od vojáků - přece jen mnohem skeptičtější.

"Nadšení vojáků se vlastně ani nedivím. Gripeny jsou ve srovnání s padesát let starými ruskými stíhačkami MiG-21 doslova zázračnými stroji. Ale letci, a tím spíše generalita by měli vědět, že švédský letoun není schopen tankovat ve vzduchu, což je jedna z důležitých podmínek NATO. Multifunkční i průhledové displeje komunikují ve švédštině a od standardů NATO se stejně tak diametrálně odlišují ostatní řídící a naváděcí systémy," upozorňuje jeden z předních českých expertů.

Ministra obrany Jaroslava Tvrdíka však uklidnilo ujištění britského protějšku Geoffy Hoona, že gripeny, které v roce 2004 dostanou Češi, už budou plně propojitelné s ostatními leteckými systémy Severoatlantické aliance. "Pokud si je koupíte, tak tím významně přispějete i alianci," řekl Hoon.

Proč si je tedy nekoupí Británie, když jde o tak vynikající letouny? Hoon odpovídá bez mrknutí oka. "Obrovské částky už jsme vložili do vývoje mezinárodního bojového letounu Eurofighter. Nákupem gripenů bychom tento projekt ohrozili," nabízí Hoon vysvětlení.

Faktem ovšem zůstává, že gripeny kromě Švédska zatím nikde nelétají. Jen Maďarsko se nedávno odhodlalo k pronájmu několika těchto stíhaček.
Sečteno a podtrženo: Jas-39 Gripen je moderní, ale nikoliv nejlepší stíhačka na světě, jak tvrdí její prodejci.

Byla vyvinuta začátkem osmdesátých let pro specificky švédské podmínky: zejména k odklonění případného útoku sovětského letectva. Podle expertů je potřeba dodat, že například s modernizovanými letouny F-18E Superhornet či F-16C nemůže soupeřit.

Gripen I

Gripen II

JAS - 39 Gripen

JAS 39 - Gripen, start

JAS 39 - Gripen, podhled


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video