Aktivisté postavili před hlavní vchod OD Kotva symbolickou zeď z obrovských hracích kostek. Při happeningu rozdávali příznivci Greenpeace, převlečení za plyšová zvířátka, matkám s dětmi letáky o škodlivosti toxických ftalátů. Většinou se setkali s kladnou odezvou.
"Cílem kampaně je upozornit veřejnost na škodlivost PVC a donutit prodejce, aby stáhli z předvánočního trhu hračky z tohoto materiálu," řekl člen Greenpeace Miroslav Šuta.
Obchodní dům Kotva se stal cílem Greenpeace proto, že jeho vedení podle Šuty nesplnilo dva roky starý slib, že hračky z PVC prodávat nebude. Happening se uskutečnil bez dohledu policie.
Vyhlášku ministerstva zdravotnictví, která má od 1. ledna omezit prodej hraček z PVC pro děti do tří let, Greenpeace vítají, považují ji však za nedostatečnou. Předpis kopíruje nejnižší podmínky stanovené EU, podle nichž nesmějí být prodávány hračky z měkčeného PVC určené ke kousání pro děti do tří let.
"Chtěli bychom, aby se vyhláška vztahovala na všechny hračky pro tuto věkovou skupinu. Hračky z PVC pro děti do šesti let by měly být výrazně označeny," uvedl Šuta. Doplnil, že mnoho zemí zavádí pro výrobu a prodej předmětů z PVC určených pro děti mnohem tvrdší pravidla.
Podle dosavadních průzkumů obsahuje hračka z měkčeného PVC až 40 procent ftalátů, které mohou podle testů na zvířatech vyvolávat některé druhy rakoviny a narušovat hormonální systém. Jako náhradu pro různá kousátka z PVC doporučují obdobné výrobky z takzvaných kopolymerů. Při předvánočních nákupech by lidé podle Greenpeace měli vybírat ze sortimentu velkých firem, které se zavázaly nahradit PVC jinými materiály. Na trhu jsou podle Šuty i české výrobky neobsahující ftaláty.
Aktivisté v horolezeckých sedácích vyvěsili z prvního patra obchodního domu transparent. (25. října 2000) |
Aktivisté postavili před hlavní vchod OD Kotva symbolickou zeď z obrovských hracích kostek. (25. října 2000) |
Tiskový mluvčí Greenpeace Václav Vašků se vyjádřil pro stažení hraček z PVC. (25. října 2000) |