"Auta včetně kamionů pak projíždějí přes menší cesty, přes které dřív nejezdily. Navigace jim ukáže, že je to nejkratší cesta, ale už ne to, že silnice není stavěna na hustý provoz. A že leží v nejpřísněji chráněné zóně," říká Jan Schlossar, šéf Chráněné krajinné oblasti Slavkovský les v Karlovarském kraji.
Problém se podle něj stále stupňuje – v Česku už mají navigaci v autě statisíce lidí a velmi často ji používají i profesionální řidiči kamionů. "Stává se, že se nám tudy snaží projet kamiony, a pak mají problém se vytočit. Nedávno tady jeden havaroval a naboural nám rozvaděč," říká Olga Heláková, starostka Bečova nad Teplou.
Obec leží v první zóně ochrany přírody a s větším provozem se v jejím okolí nepočítalo. Silnicí, která prochází poblíž, si řidiči zkracují cestu z Mariánských Lázní do Karlových Varů. Zejména ti, kteří kraj neznají a spoléhají jen na navigaci. Cesta kratší na kilometry totiž není rychlejší. Naopak.
Krátká, ale pomalá cesta
Vinu nenese navigace, ale spíše řidiči, kteří ji nesprávně použijí. "Mohou si nastavit nejkratší cestu co do času, nikoliv kilometrů," připomíná Jakub Kašpar z ministerstva životního prostředí.
"Nedávno jsem se spolehl, že vzdušnou čarou je cesta nejkratší. A do cíle jsem dojel o hodinu později, než kdybych jel po silnici první třídy," doplňuje. Velcí dopravci však při plánování tras přemýšlejí i o tom, jak ušetřit za benzin. Někdy jdou až do extrémů.
Nedávno se objevila zpráva, že mezinárodní doručovatelská společnost UPS plánuje trasy kurýrů tak, aby zatáčeli zejména vpravo a co nejméně vlevo. Tomu uzpůsobuje i jejich satelitní navigaci. Při zatáčení vlevo totiž musí řidiči čekat, až projedou auta v druhém směru. Prý tak vyplýtvají 15 milionů dolarů ročně.