Z výstavy Cesta života - Rabi Löw

Z výstavy Cesta života - Rabi Löw | foto: Správa Pražského hradu / Židovské muzeum v Praze

Golem pomalu mizí z muzeí a ulic. Vyhánějí ho autorská práva

  • 262
Hliněnému obru hrozí, že z velké části zmizí z veřejnosti. Majitelka autorských práv na podobu sochy z filmu Císařův pekař a Pekařův císař Dagmar Dományová chce, aby se na monstrum vztahovaly poplatky za jeho komerční užití. V mimosoudních vyrovnáních už získala statisíce. O dalším sporu rozhodne Městský soud v Praze v úterý.

Rozhodnutí soudu bude ostře sledované. Zdánlivá věc, která se týká jedné společnosti, se totiž v Česku nejspíše stane precedentem. Tedy případem, který bude uplatněný i při dalších soudních sporech podobného charakteru.

Městský soud má v souvislosti s golemem na stole tři žaloby. Všechny podal právní zástupce Dagmar Dományové. Právě ona zdědila autorská práva k podobě filmového Golema, kterého vytvořil sochař Jaroslav Horejc. Dományová je jedinou dcerou sochaře.

Podle Dományové to byl Horejc, kdo stál u zrodu podoby hliněného obra přepásaného železem a se šémem uprostřed čela. Všichni, kdo používají komerčně tuto podobu, by proto měli platit za použití autorského díla.

V úterý soud s největší pravděpodobností rozhodne o první žalobě z roku 2005. Dományová zažalovala pražské muzeum voskových figurín. Chce po něm 100 tisíc korun. "Rozhodnutí v dalších dvou věcech se poté budou odvíjet od prvního sporu," uvedla mluvčí Městského soudu v Praze Martina Lhotáková.

Golem na výstavě Jsem robot. Nyní ho vlastní ministerstvo průmyslu a obchodu.

Advokát Dományové František Vyskočil věří v úspěch. Soudu nově předložil fotografii režiséra Friče s Horejcovou maketou. Měla by doložit, že filmový golem má skutečně podobu, kterou mu vtiskl sochař.

"To, že je Horejc autorem golema, nikdo nezpochybňoval. Otázkou zůstávalo, zda hliněný model, který vyrobil, je skutečně ten, který hrál ve zvětšené podobě ve filmu. A to jsme doložili," řekl Vyskočil.

Golema raději schovali

A nejde o malou věc. Žalovanou stranou je sice muzeum, sochu golema ale mají i jiné instituce. Například ministerstvo průmyslu a obchodu ho zdědilo od státní instituce Design Centrum. Sloužil na výstavě Jsem robot. Nyní ho z obav před žalobami raději vůbec neukazuje. Výjimkou byla televize, kvůli které si vyžádalo souhlas od právníků dědičky.

Vlastního Golema mají také barrandovské filmové ateliéry. S filmy Císařův pekař a Pekařův císař nemá nic společného kromě podoby. A právě ta dělá ateliérům těžkou hlavu. Golem je totiž za tisíce k vypůjčení, vše ale předtím musí schválit zástupci Dományové, které připadne část peněz.

Před světem golema schovává i firma Golem. Měla ho 12 let jako maskota na recepci. Od doby, kdy na ně Dományová podala žalobu, je pod zámkem.

Golem v době, když zdobil recepci společnosti. Pak musel pod zámek.

"Dali jsme jí desítky tisíc korun za to, že nám stál golem na recepci. Od té doby ho nepoužíváme," popsal iDNES.cz ředitel společnosti Golem Jindřich Chytráček. Redakci proto poskytl pouze fotku z dob minulých.

Právě společnost Golem je u městského soudu druhou žalovanou. Dományová po ní chtěla 50 tisíc korun. Dalších 200 tisíc žádá od jiné soukromé společnosti.

Golem může vyjít draho

Výše částek se ale nelíbí například muzeu voskových figurín. "Sto tisíc, to je úplný nesmysl. Mám galerii a vím, že za vystavení originálu Dalího nebo Muchy se platí 1,20 Kč za den. My jsme golema používali rok," uvedl iDNES.cz majitel muzea voskových figurín Zdeněk Kočík s tím, že golema po výstavě zlikvidovali.

"Jestliže někdo používá autorské dílo, měl by autorovi či dědicům platit odměnu. To je jako v případě Švejka, Ferdy Mravence nebo Mickey Mouse. To, co požadujeme, je cena obvyklá. Vychází z průměrů v jiných podobných případů," oponuje právník Dományové František Vyskočil.

"Pokud paní Dományová soud s muzeem prohraje, budeme chtít peníze zpět," dodal Chytráček ze společnosti Golem.

Toho se ale Vyskočil neobává. "Proti rozsudku městského soudu existuje možnost odvolání k vrchnímu soudu. Navíc jsme už část sporů dokázali vyhrát. Soud nám přiřkl například 100 tisíc od firmy, která golemy prodávala jako suvenýry," dodal.

Advokát Vyskočil neupřesnil, kolik jeho klientka vede sporů. Prý jich ale není víc než deset. Ale potvrdil, že už má připraveny další dvě žaloby. Jedna souvisí s pražskými vánočními trhy a prodejem suvenýrů, druhá s firmou, která vystavuje sochu u svého areálu. Žaloby by mohly pokračovat i v budoucnu, protože Dományová dokumentuje stále další případy užití golema.

Pokud by soudy daly ženě za pravdu, znamená to, že golem v podobě hliněné postavy přepásané železem a se šémem uprostřed hlavy by už nemohl být volně užívaný.

Golema se ale firmy vzdát nechtějí. "To je jako by někdo tvrdil, že má autorské právo na podobu čerta nebo anděla," řekl Kočík.

Pracovníci barrandovských ateliérů jsou zase přesvědčení, že golem byl v podobě hliněného muže zobrazený ještě před návrhem Horejce. "Je to historická figura," dodal ředitel muzea voskových figurín. Jenže expertiza Arne Paříka ze Židovského muzea podle Lidových novin u soudu již prokázala, že dříve byl golem zpodobňovaný jako oblečená lidská postava a teprve sochař jí vtiskl rysy hliněného monstra.


Video