Soutěž Maturantka roku pořádá každoročně mediální agentura TRIMA CB a jedním z hlavních partnerů je z nějakého důvodu právě státní podnik Jaderná elektrárna Temelín - Skupina ČEZ.
Právě ta na svůj facebookový profil v uplynulých dnech vyvěsila fotografie deseti středoškolaček v plavkách a ochranných helmách s tím, že dívku, jejíž fotka získá nejvíce „lajků“, přijme na dvoutýdenní stáž. Co mělo být náplní této stáže, společnost nespecifikovala.
Maturantka roku je jen jedna z řady soutěží, v nichž porota - v tomto případě uživatelé Facebooku - hodnotí „kvalitu ženy“ podle jejího vzhledu. Spojení takovéto soutěže se získáním stáže ve státním podniku a zaměření na středoškolačky je ovšem vyloženě nezodpovědné.
Dívkám na pokraji dospělosti, které právě skládají maturitu a vybírají vysokou školu, společnost ČEZ de facto vzkazuje, že nejdůležitější výbavou do života mladé ženy nejsou znalosti, ale sexy tělo a schopnost dobře ho „prodat“. (Stejně starým klukům, kteří o stáž v bikinách nesoutěžili, pak v hlavě hnízdí stereotyp, že získá-li atraktivní žena dobré místo, dosáhla toho zřejmě skrze své tělo.)
Dobře to ilustrují popisky pod fotografiemi dívek: modrooká blondýnka, sympatická brunetka, vysoká hnědovláska, se zájmem o koně, pejsky, vaření... O zaujetí uchazeček pro cokoli, co alespoň vzdáleně souvisí s prací v jaderné elektrárně, zde není ani zmínka.
Celá akce byla evidentně spíš podivným pokusem o reklamu, než snahou získat do týmu perspektivní novou sílu. Co lépe přitáhne pozornost než album mladých ňader a hýždí v bikinách? Drtivá většina reakcí na sociálních sítích byla ale zřejmě jiná, než jaké PR oddělení Temelína očekávalo. Místo nadšených, uslintaných komentářů se dočkalo hodně důrazné kritiky. Ve středu večer proto, po stovkách nesouhlasných komentářů, komunikační oddělení elektrárny soutěž utnulo a na Facebooku se omluvilo s tím, že se nechtělo nikoho dotknout.
Jednoznačně nesouhlasná reakce veřejnosti je dobrou zprávou. Ukazuje se, že alespoň nejkřiklavější případy sexismu a objektifikace žen už dnes společnost přestává tolerovat.
Temelín akci omlouvá se slovy, že „smyslem soutěže byla podpora technického vzdělávání.“
Pokud však cílem elektrárny bylo skutečně probudit ve studentkách zájem o techniku, mohla zvolit tisíc účinnějších způsobů. Jsme v situaci, kdy na technické obory vysokých škol přichází jen minimum dívek a jedním z důvodů je právě obava před vstupem do „mužského“ macho světa a přetrvávající stereotyp, že „holky na techniku nejsou“. Statistiky nedávno zveřejnilo například brněnské Vysoké učení technické. Informační technologie zde studuje pouze necelých devět procent žen, elektroniku 12, 5 procenta a v oboru strojního inženýrství tvoří dívky jen 13 procent studujících (více čtěte zde).
Zástupci největší jaderné elektrárny tak mohou například navštěvovat střední školy a povzbuzovat studentky, které přirozeně baví matematika a fyzika, ale váhají, zda se technickým oborům věnovat i na vysoké škole. Takových je jistě mnoho. I když možná nemají perfektní míry nebo se nechtějí svlékat v chladící věži elektrárny.