Jiřímu Paroubkovi se podařilo udělat z voleb referendum o jeho osobě. A doplatila na to celá sociální demokracie.

Jiřímu Paroubkovi se podařilo udělat z voleb referendum o jeho osobě. A doplatila na to celá sociální demokracie. | foto: Martin Adamec, MAFRA

GLOSA: Problém ČSSD se jmenuje Paroubek. Teď už to nikdo neokecá

  • 61
Celé Česko polepené oranžovými billboardy na všechny způsoby, stamiliony utopené v kampani, navíc v zemi je vysoká nezaměstnanost, což by mělo nahrávat levici - a nic. Teď jde už jen o to, kdo to Jiřímu Paroubkovi řekne první, pokud na to nepřijde sám. Z voleb se stalo tak trochu referendum o něm - a pro Paroubka to nedopadlo dobře.

Lidé si podle předsedy oranžových ve volbách vybrali jiný směr, než jaký nabízela ČSSD. To je jistě pravda. Záplava hlasů pro TOP 09 a Věci veřejné ukazuje, jak hodně voličů je znechucených dosud dominujícími stranami. Straničtí kolegové to teď Jiřímu Paroubkovi jistě spočítají, nejpozději na stranickém sjezdu.

GLOSUJEME DALŠÍ STRANY

Co fungovalo před krajskými a senátními volbami na podzim 2008, tedy boj proti poplatkům ve zdravotnictví, fungovat přestalo. Mnohem více se Paroubkovi podařilo zmobilizovat proti sobě mladé voliče i část tradičních příznivců sociální demokracie, kteří raději hledali jinou alternativu, než aby podpořili oranžové - část utekla k Zemanovi, část k Suverenitě Jany Bobošíkové, mnozí k Věcem veřejným, část i k TOP 09.

To, co se děje třeba v Řecku a fakt, že ani další země Evropské unie na tom nejsou právě nejlépe, fatálně kontrastuje s některými sliby na billboardech ČSSD, například, že se budou vyplácet mimořádné třinácté důchody. A když se při diskusi mezi Paroubkem a Nečasem v Českém rozhlase jedna sedmasedmdesátiletá paní ohradila, že o nic takového nestojí, dostalo se jí nabubřelé odpovědi, že tomu nemůže rozumět, protože má na sobě modré tričko.

Paroubkova mobilizace se nepovedla

Neúspěch kampaně sociální demokracie lze vyčíst i z volební účasti v jednotlivých krajích. Ta totiž byla zdaleka největší tam, kde ČSSD neuspěla: tedy v Praze. Mezi téměř 70 procenty oprávněných voličů, kteří přišli k urnám, je zjevně hodně těch, kteří volili proti Paroubkovi. Naopak v Ústeckém kraji, kde Paroubek kandidoval, byla účast jen 55 procent. A ani v baště socialistů, Moravskoslezském kraji to nebylo nic moc - 58 procent.

Už to, když mladí voliči, obvykle velmi laxní k politice, zasypali Jiřího Paroubka vejci, mělo být pro ČSSD varováním, že něco není v pořádku. Vrchol kampaně před letošními květnovými volbami, a to, co se dělo třeba na Facebooku, to ještě podtrhl.

Sociální demokracii čeká velký třesk - a téměř jistě nástup jiných politiků, jejichž sliby nebudou tak bombastické a vystupování méně hysterické. Navíc to budou politici, se kterými budou ostatní strany ochotné jednat o společné vládě. Jiří Paroubek už u toho ale nebude.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video