Jen těžko si lze představit člověka, kterého by právě televizní spoty stran o něčem přesvědčily.

Jen těžko si lze představit člověka, kterého by právě televizní spoty stran o něčem přesvědčily. | foto: Profimedia.cz

GLOSA: Oranžový žralok plave v televizním předvolebním moři nudy

  • 51
Černá kočka si osedlala oranžového žraloka s bradavicí, který proplouvá kolem lodi, z níž jsou vymetány rudé krysy a do moře vylévány modré a oranžové splašky. Metafora, kterou TOP 09 ve svém volebním spotu útočí na ČSSD a ODS, je docela drsná. Zároveň je ale i jedním z mála momentů, který přitáhne divákovu pozornost. Oranžového žraloka obklopuje moře nudy.

Aby strany svými volebními spoty zaujaly, musejí přijít s něčím opravdu originálním, jinak by udělaly lépe, kdyby peníze vydané na dvou- a minutové spoty utratily za něco smysluplnějšího.

Podívejte se na předvolební spoty

V klipech se objevuje humor, politické sliby i trapnost

Kdyby například volič předem nevěděl, že ODS je jednou ze dvou největších stran, které mají na spoty určitě víc peněz než různé pidistrany, jen těžko by to při porovnávání jednotlivých spotů poznal.

Bůhví, proč Petr Nečas přesvědčuje voliče právě před školní tabulí a vedle něj stojí glóbus. To podzimní listí v úvodu spotu KDU-ČSL, které jaksi ke květnu nepasuje, má racionální vysvětlení alespoň v tom, že strana točila nejspíš už na podzim a když volby nebyly, nechala si natočený spot "do foroty". Aspoň víme, že nemají peněz nazbyt.

Spoty: 3x nej

Nejnápaditější
Z těch, které byly zatím k vidění, se od ostatních nejvíc kreativností odlišuje zřejmě spot TOP 09, v němž admirál Karel Schwarzenberg pluje na lodi mořem s oranžovým žralokem.

Nejvíc "ulítlý"
Politici se příliš neodvázali, nakročeno k tomu má snad spot České pirátské strany, kde jeden z aktérů spotu vypráví, že konopí léčí rakovinu a proto je třeba ho sázet všude.

Nejhloupější
Kandidátů se najde více, k favoritům patří spot Suverenity, v němž strana tvrdí, že jsme "uvázáni na řetězu u německé boudy, do které začíná zatékat".

Jiří Paroubek si jako jediný vzal do jednoho ze dvou spotů ČSSD na pomoc manželku a díky ní si voliči, kteří v jarním odpoledni omylem či z jakéhosi podivného masochismu zasedli k obrazovce, mohli do paměti vetknout větu, že její muž je jeden z mála politiků, kteří pracují pro lidi. Uložit si ji mohou hned vedle Paroubkova skromného přiznání, že jeho rodiče byli velmi pracovití a on to po nich zdědil.

Sociální demokraté dodali spoty hned dva a díky jednomu z nich má televizní předvolební kampaň stran tak trochu i mezinárodní rozměr. Jak se TOP 09 opřela do "oranžového žraloka", vrátila jí to ČSSD ztečí na slovenského exministra Rudolfa Zajace, který pro TOP 09 sepisoval reformu zdravotnictví.

Suverenita Jany Bobošíkové jako jediná ze stran obsah spotu zprostředkovala i neslyšícím tlumočením ve znakové řeči. Možná by bylo ale lepší vůbec neslyšet, kterak Bobošíková tvrdí, že jsme jen uvázáni na řetězu u německé boudy. V porovnání s ní vypadal i šéf radikálně pravicové Dělnické strany sociální spravedlnosti Tomáš Vandas jako umírněný politik.

Politici promlouvají od stolů, v přírodě, od hrobu Milady Horákové či na pozadí s novinovými výstřižky, ale jak se dalo očekávat, moc kreativity nepředvedli. Je otázka, zda je opravdu nutné, aby se něco takového muselo před volbami v televizi vysílat. Jen těžko si lze představit člověka, kterého by právě televizní spoty stran o něčem přesvědčily.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video