Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Jardo, tohle jsme jim vážně slíbili? aneb Děs v ČSSD

  14:20aktualizováno  14:20
Představa je to možná až trochu naivní, ale při znalosti volebních hesel a triků politických stran nemusí být úplně nereálná.

Předvolební billboardy proti předsedovi ČSSD Jiřímu Paroubkovi. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Uspořádá se průzkum veřejného mínění a najatá agentura se u vytipovaných zástupců různých sociodemografických skupin vyptává:
1. Chcete platit u lékaře? Ano/ne
2. Chcete zvýšit důchody? Ano/ne
3. Chcete, aby ČEZ měl menší zisky? Ano/ne
4. Chcete, aby bohatí platili vyšší daně? Ano/ne
A tak dále.

Otázek může být nepočítaně. A hádejte, jestli se ve většině případů dočkáte odpovědí ano, nebo ne? Jinak řečeno, jestli je z marketingového hlediska výhodné zaměřit pak kampaň a své sliby na ty, kteří nechtějí platit a chtějí víc dostávat?

Abych byl konkrétní, popisuji letošní volební kampaň sociálních demokratů. Strany, která byla, jak říká její první místopředseda Bohuslav Sobotka, průkopníkem politického marketingu v Česku. To znamená, že si svoje sliby a hesla nejdřív ověří u vytipovaných voličů, a když to zabírá, jde se s nimi na trh. Na billboardy, do inzerátů, do televizních diskusí.

Stejný Sobotka se mi před třemi týdny v rozhovoru svěřil, že sociální demokraté trpí jistou "marketingovou neukázněností", když zamýšlený příspěvek 2 400 korun k důchodu vydávají v kampani za třináctý důchod. "Já se snažím důsledně mluvit o mimořádném příspěvku k důchodu," pravil Sobotka.

Jenže – Sobotka míní a marketing mění. Upejpání se ve volbách nenosí! Chcete-li ulovit voliče, je třeba jít rovnou na věc a slíbit cokoliv. A tak se v posledních dnech chudák Sobotka dočkal toho, že po celé republice ČSSD vylepila billboardy s jeho obličejem a slibem: Třináctý důchod ze zisků ČEZ!

Ať si místopředseda říká, co chce. A dostal ještě jednu dávku povinného slibování: na druhé verzi svých megaplakátů oznamuje, že je "proti placení u lékaře".

On! Politik, který před tři čtvrtě rokem platil tři tisíce za přítomnost u porodu svého druhého syna, stejně tak platila i jeho žena pět tisíc ročně své gynekoložce. "Dostali jsme služby navíc, ale v každém případě by všechny tyto sumy měly mít jasná pravidla," řekl loni v červenci.

A dnes je proti placení! Přitom placení ve zdravotnictví je právě o určení standardní a nadstandardní péče a pacientově rozhodnutí, co si vybere. To už ale na plakátech nezní tak krásně jako ono omílané zdravotnictví bez placení.

Dva příklady se Sobotkou mě utvrdily, že být místopředsedou v dnešní ČSSD tolik neznamená. Silnější slovo mají marketéři a vyznavači průzkumů Jaroslav Tvrdík a Petr Dimun. Příznačný je i nedávný výrok místopředsedy ČSSD Zdeňka Škromacha v časopisu Instinkt.

Když se objevily billboardy parodující ČSSD se sliby Zrušíme ranní kocovinu a Pivo za tři koruny, Škromach se vyděsil: "Nejdřív jsem si nebyl jistý, co to je. Volal jsem proto Tvrdíkovi: Jardo, to už jste přehnali, ne?"

Dalšího důkazu, jak to s těmi sliby v ČSSD chodí, vážně netřeba.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalá místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková z ČSSD.
Gajdůšková se vrací do vysoké politiky.. Lidé nepochopili naše hesla, říká

Přes volební mizérii ČSSD zažívá Alena Gajdůšková velký návrat do vysoké politiky. Bývalá senátorka přeskočila z druhého místa kandidátky ve Zlínském kraji...  celý článek

KSČM: Marta Semelová (57) - poslankyně, pražská zastupitelka, pražská...
Komunistka Semelová sny nemá a chce pracovat, Herman zvažuje nabídky

Z dvou stovek dosavadních poslanců se v právě proběhlých volbách rozhodlo obhájit mandát jen 149. Ovšem pouze polovina z nich, tedy 76, se dostala do Sněmovny...  celý článek

Sociální demokraté se v sobotu večer při sledování volebních výsledků zamkli v...
ČSSD zažila knock-out, řekl Zimola. Bývalý hejtman může začít stoupat

Po rozpadu krajské koalice se vzdal hejtmanského křesla, vedení strany ho nechalo vyškrtnout z kandidátky pro volby do Sněmovny. Část lídrů ČSSD kvitovala, že...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.