Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Generální oprava zúží dálnici D1, uzavírky potrvají roky

  14:29aktualizováno  16:19
Až se příští rok rozběhne rekonstrukce nejdelší české dálnice, očekávají silničáři velké problémy v dopravě. V opravovaných úsecích se bude jezdit pouze po jedné polovině vozovky, v jednom směru dvěma pruhy, v opačném pouze jedním. Zvládnout kolabující dopravu mají pomoci i dopravní policisté, ti však zatím žádná jednání nevedli.

Dálnice D1 na Vysočině u Velkého Beranova | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Které úseky opraví nejdříve?

1. etapa

Úsek Šternov - Psáře (42. až 50. kilometr)

Loket - Hořice (67. až 76. km)

Větrný Jeníkov - Jihlava (106. až 114. km)

Lhota - Velká Bíteš (155. až 164. km)

Velká Bíteš - Devět křížů (164. až 169. km)

2. etapa

Psáře - Soužice (50. až 57. km)

Hořice - Koberovice (76. až 83. km)

Humpolec - Větrný Jeníkov (92. až 106. km)

Měřín - Velké Meziříčí (135. až 142. km)

Devět křížů - Ostrovačice - Kývalka (169. až 182. km)

Podle Niny Ledvinové z tiskového odboru ŘSD je zahájení prací na první etapě plánováno na jaro 2012.

Oprava zhruba 160 kilometrů dálnice bude podle ministerstva dopravy trvat deset let. Dálnice se bude rekonstruovat po jednotlivých úsecích, od sjezdu ke sjezdu.

Připravovaná dopravní omezení mohou podle některých názorů způsobit na D1 kolaps. "Bude to akce, kterou Česká republika ještě nezažila," připomněl Lidovým novinám šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Ten počítá s pomocí policistů. "Měli by hlavně hlídat, zda řidiči dodržují rychlost," uvedl Švorc.

Dopravní policie ale zatím nic konkrétního nepřipravuje. "Zatím jsme nejednali. Pokud chce ŘSD naši pomoc, musí nejprve zpracovat veškerou dokumentaci," řekl iDNES.cz ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Podobně se vyjádřil také tiskový mluvčí policejního prezidia Jaroslav Ibehej. "O plánované rekonstrukci dálnice D1 samozřejmě víme. O opatřeních budeme jednat jak s ministerstvem dopravy, tak se správcem komunikace, kterým je v tomto případě Ředitelství silnic a dálnic," řekl Ibehej.

Stát nejspíše využije evropskou dotaci na D8

Start opravy dálnice D1 je podle premiéra Petra Nečase již jasný, předseda vlády však na rozdíl od silničářů obtíže nečeká. "Kompletní rekonstrukce dálnice D1 příští rok začne. Ještě se hledají možnosti, kde uvolnit peníze na stavbu. Problémy se zatím neočekávají, stavět se bude na tom úseku, kde to bude možné a na který se seženou peníze," řekl premiér při otevírání nového úseku D1 redaktorce MF DNES.

Na financování oprav by mohly přispět i peníze z evropských dotací, jež byly původně určené pro stavbu dálnice D8. Jedná se o 8,1 miliardy korun, které je potřeba vyčerpat do roku 2015.

"Dostavba D8 se už dostala mimo kontrolu státu. Nejpozději v polovině roku 2012 si budeme muset říct, co s evropskými dotacemi. A pokud se na D8 nezačne stavět, budeme muset najít náhradní řešení," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Zmiňovaným náhradním řešením by byla nejspíše právě velká oprava D1.

Objížďky budou problémem pro dopravce

Některé úseky nejvytíženější české dálnice si nevystačí s uzavřením jedné poloviny vozovky, proto budou muset řidiči sjet z dálnice a použít objízdné trasy. Týká se to zejména mostů, kde opravy budou vyžadovat uzavření celého úseku. Dopravci již nyní předpovídají, že se jim spíše vyplatí odklonit své trasy na Moravu přes Hradec Králové, než aby riskovali dlouhé čekání v kolonách.

"Důležitější než případné zvýšení nákladů je pro nás prodloužení dojezdových časů. Například v automobilkách mají zásoby jen na dvacet minut výroby, kdyby se tedy naše dodávky zpozdily, hrozilo by zastavení výroby a tím pádem obrovské penále pro dopravce," upozornil mluvčí sdružení automobilových přepravců ČESMAD Martin Felix.

Dálnici D1 čeká podle ČTK po čtyřiceti letech kromě nového povrchu také nový systém odvodnění a modernizace bezpečnostních prvků, hlavně novější svodidla a bezpečnější sjezdy. Rozšíření dálnice na tři pruhy v každém směru po celé délce však zatím není možné. Podle profesora Dopravní fakulty ČVUT Petra Moose by právě takové rozšíření v budoucnu umožnilo opravy dálnice bez většího omezení provozu.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
V noci se přes jih Čech přehnaly bouřky, bez proudu byly tisícovky lidí

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.