Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žáci dělají poslední generálku testování, pak se o projektu rozhodne

  11:01aktualizováno  11:01
Tisíce páťáků a deváťáků se od pondělního rána pustily do dalšího testování. Přes počítač dělají testy z češtiny, cizího jazyka a matematiky. Druhá a také poslední celoplošná generálka potrvá do 7. června. Ministerstvo školství po jejím vyhodnocení rozhodne, zda testování bude pravidelně využívat.

Začala druhá celoplošná generálka testování žáků 5. a 9. tříd (snímek je z předloňského testování v základní škole v Londýnské ulici v Praze). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Testování, které celé probíhá elektronicky, se účastní 170 184 dětí ze 3 762 škol. Kromě žáků pátých a devátých tříd základních škol se generálka týká i příslušných ročníků víceletých gymnázií a konzervatoří, její rozpočet je tři až čtyři miliony korun.

Školy a jednotlivé třídy mohou žáky testovat kdykoliv během následujících čtyř týdnů. "Zatím bylo započato deset tisíc testů a sedm tisíc z nich dokončeno. Žádná technická závada zatím nebyla hlášena," uvedl v 10:30 Kamil Melichárek z České školní inspekce, která testování zajišťuje.

Školy si volí i pořadí předmětů. "Nejvíce se začalo s češtinou, minimálně s cizími jazyky," doplnil Melichárek. Svoje výsledky žáci dostanou už několik hodin po testu, kompletní budou k dispozici v červnu.

Oproti první generálce, která se uskutečnila loni v květnu (více čtěte zde), inspekce zmodernizovala testovací systém. Samotné úlohy jsou prý rozmanitější, což má umožnit testovat širší spektrum dovedností. 

Větší prostor než dřív mají poslechové úlohy. Žák si například pustí úryvek skladby a musí poznat, kdo je jejím autorem. Novinkou je také to, že pokud školák zvládne základní úroveň testu, může v některých úlohách pokračovat i k obtížnějším úrovním. Naopak ubyly úlohy s polootevřenými odpověďmi.

Účast pro školy je povinná, u žáků dobrovolná, někteří rodiče své dětí z testování omluvili. Generálka neprobíhá na speciálních školách určených pro žáky s těžším postižením, na školách při zdravotnických zařízeních nebo tam, kde nemají 5. či 9. ročníky či odpovídající technické vybavení. 

Výsledky mají posloužit jako zpětná vazba, ne důvod k sankcím

Podle inspekce není cílem testování školy či žáky srovnávat, ale zjistit, zda děti mají potřebné minimum znalostí (zhruba na úrovni čtyřkařů). "Identifikujeme úspěšné školy, abychom zjistili, jaké podmínky vedou k dobrým výsledkům. Soustředíme se i na problémové školy, ale ne kvůli sankcím, ale aby dostaly podporu a mohly efektivněji pracovat," uvedla ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová.

Výsledky testování mají posloužit jako zpětná vazba pro žáky a jejich rodiče, učitele či vedení škol. Část odborníků však srovnávací testy kritizuje, podle nich vedou ke zbytečnému memorování učiva. Někteří rodiče se už dříve sdružili v iniciativě Stop plošné testování žáků 5. a 9. ročníků.

Proti je i stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek. "Plošné testování vede například k tomu, že se školy na úkor všech ostatních oblastí zaměřují pouze na testované předměty. ČSSD namísto plošného testování žáků navrhuje používat pravidelná výběrová šetření, které lze provádět na reprezentativním vzorku žáků," uvádí senátor.

"Dvouletý projekt bude pravděpodobně uzavřen konstatováním, že z technického hlediska je podobné testování realizovatelné. Je ale třeba si ujasnit, k čemu nám bude, jaký je jeho smysl a v čem může reálně pomoci tomu, aby se pokud možno všechny děti lépe vzdělávaly. Samotný fakt, že plošné testování proběhne bez potíží, o jeho prospěšnosti ještě nic neříká," upozorňuje Tomáš Feřtek z obecně prospěšné společnosti Eduin.

Ministerstvo počká na podzimní analýzu generální zkoušky a poté rozhodne, zda bude testování žáků 5. a 9. tříd pravidelně provádět i naostro. "Zatím nelze říct, zda se to rozhodne ještě tento rok, nebo až ten příští," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva Marek Zeman. Inspekce počítá v budoucnu s využitím testů bez ohledu na verdikt resortu, ale spíše jen na vzorku škol (více čtěte v rozhovoru s ústřední školní inspektorkou).

Jednotlivé školy či třídy také budou mít od podzimu možnost dělat podobná testování pro vlastní potřebu. Úlohy si budou vybírat z databáze, kterou inspekce vytváří. "Stejně tak to budou moci využívat z domova rodiče. Když žák například chyběl na výuku o žížalách, může si k tomu z domova stáhnout test," řekl iDNES.cz náměstek ústřední školní inspektorky Ondřej Andrys. Počítá se s tím, že na doplňování databáze se budou podílet i samy školy. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.