O počtu chyb se moc nemluví – Cermat sice zveřejnil číslo dvanáct tisíc, které použil i ministr školství Josef Dobeš, ale například jeho náměstek Ladislav Němec považuje toto číslo za nadnesené.
„Šlo například o technické chyby skenovacích zařízení, které už jsou odstraněny a budou prověřeny před spuštěním ostré zkoušky,“ tvrdí náměstek s tím, že učitelé často také chybovali při vyplňování formulářů.
Školy ale tak klidné nejsou. „Dvanáct tisíc chybných výsledků je děsivé číslo, neboť ti, co neuspějí, mohou hledat právní cesty, jak uspět zpochybněním výsledků,“ obává se například Radko Sáblík, ředitel pražské Smíchovské střední průmyslové školy.
Rozporů je více – mnohé školy dostaly při generálce dva nebo dokonce tři různé protokoly s výsledky, učitelé si stěžovali na nejasná či chybná zadání písemek. Ani to však podle ministerstva není problém, protože o tohle v testování nešlo – mělo prověřit zejména logistiku.
Při generálce se navíc netestovala státní maturita v plném rozsahu – šlo jen o písemky, nikoli už o ústní zkoušky. Ministerstvo školství se teď, dva měsíce před maturitami, snaží najít způsob, jak zabránit tomu, aby se chyby opakovaly.