Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Izrael chce postavit u Gazy ostrov s přístavem, má oslabit moc Hamasu

  16:49aktualizováno  16:49
Izraelská vláda brzy rozhodne o vybudování umělého ostrova s přístavem u Pásma Gazy. Dlouholetý plán ekologové v minulosti označili za šílenost, nedávno však získal podporu také tamního ministerstva obrany. To se bojí, že zoufalá ekonomická situace v Gaze vyvolá další válku. Pracovní příležitosti na ostrově mají oslabit pozici radikálů z Hamasu.

Vizualizace plánovaného umělého ostrova s přístavem u Pásma Gazy | foto: Izraelské ministerstvo dopravy

„Největším nebezpečím pro Izrael je humanitární krize v Gaze. Pokud by Gaza měla možnost přijímat lodě a zboží, aniž by to představovalo bezpečnostní riziko, bylo by to v zájmu všech,“ uvedl už v únoru izraelský ministr výstavby a někdejší generálmajor izraelského námořnictva Jo’av Galant pro agenturu Bloomberg.

Plán výstavby umělého ostrova nedávno podpořilo i ministerstvo obrany, které se obává ekonomického kolapsu Gazy a dalšího ozbrojeného konfliktu s Hamasem. Vláda by návrh měla projednat v nejbližších týdnech, uvedl pro izraelský list Jerusalem Post ministr dopravy Jisrael Katz.

Právě on s myšlenkou přístavu před několika lety přišel (více zde). Ekologové tehdy plán označili za šílenost. „Narušení životního prostředí pocítí celé pobřeží Gazy i Izraele. Veřejnost by na to měla nazírat skepticky,“ prohlásil ředitel ekologické organizace FoEME Gidon Bromberg.

Katz je však nyní optimistický a tvrdí, že zatímco přístav na pobřeží Gazy by Izraelci nemohli kontrolovat a představoval by pro ně bezpečnostní riziko, nad uměle vybudovaným ostrovem budou mít vojáci plnou kontrolu. Pobřeží s přístavem totiž propojí most, který bude sloužit i jako checkpoint.

„Izrael by mohl vyhodit most do povětří jednou explozí, aniž by zničil samotný přístav. Nikdo, kdo tam nemá co dělat, se tam nedostane a Izrael bude schopen efektivně dohlížet na to, co jde dovnitř i ven,“ dodal Jo’av Galant.

Izrael je v očích světa za Gazu zodpovědný, míní Katz

Izrael blokuje Pásmo Gazy už od roku 2007, kde se k moci dostalo hnutí Hamas. Dovoz materiálu omezil z obavy, že jej teroristé využijí pro útoky na izraelské území. Přestože v červenci mohla ke Gaze připlout turecká loď se zdravotnickou pomocí (psali jsme zde) a Izrael také po devíti letech otevřel hraniční přechod v Erezu na severu Gazy, životní podmínky dvou milionů obyvatel Gazy jsou stále zoufalé.

Dva roky po sedmitýdenní letní válce, během které zemřelo přes 2 200 Palestinců a bylo zničeno asi deset tisíc domů, stále žijí desetitisíce lidí mimo své domovy. Opravit se zatím podařilo jen deset procent rozbombardovaných domů.

Fotogalerie

Nezaměstnanost v Pásmu Gazy se podle Mezinárodního měnového fondu loni pohybovala kolem čtyřiceti procent a u mladých lidí až kolem šedesáti procent.

Ostrovní přístav by měl Palestincům přinést práci i zboží nutné k rekonstrukci izolovaného území. Podle izraelských politiků by také měl zlepšit image židovského státu.

„Svět vnímá Izrael jako toho, kdo je za Gazu zodpovědný,“ říká Katz. Tuší, že projekt ideologii Hamasu nezmění, doufá však, že s lepšími životními podmínkami se Palestinci od militantního hnutí odkloní.

Stavba ostrova by měla trvat pět let a náklady by měly dosáhnout zhruba pěti miliard dolarů. Izraelská vláda však přispět nehodlá. „Izrael by měl podpořit a iniciovat výstavbu přístavu. Podmínkou je, že to nebude platit,“ podotkl Katz s tím, že na financování by se Izrael měl dohodnout s mezinárodním společenstvím a soukromými podniky.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.