„Dnes jsou požadavky na odvětrání výškových budov velmi přísné, ale například v sedmdesátých letech ještě nebyl pojem výškové budovy znám,“ říká Hladík a připomíná například požár hotelu Olympic.
Příkladem může být právě úterní požár na Vinohradech. „V této garáži se hasilo velmi špatně právě proto, že se tam větralo jen vstupními vraty. To znamenalo, že se tam kumulovalo velké množství tepla. Několik hodin tam byla nulová viditelnost,“ popsal situaci Hladík.
Majitel garáží na Vinohradské třídě Antonín Novák se však obhajuje souhlasem hygieniků. Teprve v metropoli dosud nevídaný požár podzemních garáží odhalil, že tyto parkovací plochy umístěné pod více jak padesát let starými domy mohou mít zastaralá protipožární opatření. dí, že odvětrávání je dostatečné.
„Ve zdech každého z pater garáží je asi dvacet kanálů, které vedou až na střechu,“ argumentuje. Přesto připustil, že tyto kanály hasičům spíše uškodily. „Pochopitelně, když vám tam hoří auta, těžko to kanály pojmou, kouř jde cestou nejmenšího odporu a potom tyto větráky fungují spíše obráceně,“ přiznal Novák.
Mají se tedy hasiči a obyvatelé více než padesát let starých domů, které mají podzemní garáže, obávat při případných požárech ohrožení života a majetku? Odborníci na tuto otázku neumějí dát jednoznačnou odpověď. Šéf městského inspektorátu bezpečnosti práce Karel Novotný tyto typy garáží nezná.
„Neznám jejich projekty. Nevím, jaká bezpečnostní opatření tam byla udělána,“ řekl Novotný. Nejasně se vyjádřil i hasičský vyšetřovatel Václav Hladík.
„Záleží na vybavení. Garáže jsou bezpečnější, jestliže mají například elektrickou požární signalizaci nebo čidla na únik hořlavých plynů. Garáže na Vinohradech byly větrané špatně. Neumím ale odpovědět, kolik takových garáží v Praze je,“ dodal Hladík. Příčiny úterního požáru jsou stále neznámé. Hasiči se přiklánějí k názoru, že požár mohla způsobit technická závada elektroinstalace jednoho z automobilů. Nevyloučili však také ani jeho úmyslné založení.