Galerii spravované Jihočeským krajem hrozí, že o obraz holandského umělce z přelomu 16. a 17. století buď přijde, nebo za něj bude muset zaplatit podruhé, tentokrát dědičkám.
"Obrátila se na nás advokátní kancelář z Berlína, která zastupuje dcery majitelky. Obraz rodině zabavili Němci po obsazení Holandska v roce 1940, a proto si na něj nyní dědičky dělají nárok," uvedl ředitel galerie Lubomír Bednář.
Majitelka začala svůj zkonfiskovaný majetek hledat hned po válce. Její snaha však byla marná. Když pak v roce 1958 zemřela, pátraly po díle dál její dvě osvojené dcery.
A jejich úsilí nakonec skončilo úspěchem: zjistily, že originál o rozměrech 60 x 80 centimetrů vlastní hlubocká Alšova Jihočeská galerie. Dlouhá desetiletí po válce se o něm nic nevědělo, byl považován za ztracený.
"V roce 1995 se obraz objevil ve dražbě pobočky slavné londýnské aukční síně Christie´s v Holandsku, kde ho za necelých 200 tisíc korun koupil jeden český občan. A právě on obraz po necelém roce prodal Alšově Jihočeské galerii za 900 tisíc. Teprve potom se Eirenkoopman objevil v seznamu zkonfiskovaných předmětů," řekla vicehejtmanka Ivana Stráská.
Galerie věří v dohodu, nebo v pomoc od státu
Jihočeský kraj se brání: nechce o řádně zakoupené dílo přijít, ani platit vysokou náhradu dědicům. Ve hře jsou nyní tři varianty: buď vrátit obraz dcerám původní majitelky a přijít o něj, nebo se s nimi finančně vyrovnat. Poslední možností je, že by kraji při tomto vyrovnání pomohl stát, který v době nákupu obrazu byl majitelem hlubocké galerie.
"Z mého pohledu je to evidentně právní problém. Pokud se na nás kraj obrátí, budeme se mu snažit poradit, co se s tímto případem dá dělat. S podobnou kauzou jsme se zatím nesetkali," podotkl mluvčí ministerstva kultury Jan Cieslar.
Obraz Prodavač vajec je zatím stále součástí stálé expozice Vlámské a holandské malířství 16. - 18. století v Alšově jihočeské galerii. "Člověk si nemůže pamatovat všechny obrazy v sálech, ale tento je pro mě nepřehlédnutelný. Neradi bychom se s ním loučili," říká šéf galerie Bednář.