V některých městech se tak stalo. Jinde fronty zůstaly. Proč někteří úředníci dokázali problémy vyřešit, ale jiní ne, neumí nikdo uspokojivě vysvětlit. Všechny úřady přitom měly pro řešení situace přibližně stejné podmínky.
"Žádali jsme o zvýšení počtu tabulkových míst, ale dozvěděli jsme se, že ministr dopravy rozhodl, že vládě žádost o navýšení počtu lidí na dopravních referátech nepředloží," vysvětluje problémy vedoucí referátu dopravy Okresního úřadu v Hradci Králové Jan Soudek. Ve stísněných prostorech jeho oddělení musí lidé obvykle čekat i celý den.
"Když přijdu v osm ráno, většinou odcházím ve tři nebo ve čtyři hodiny odpoledne," říká starší muž, který musel přijít na úřad kvůli přihlášení automobilu několikrát, než se na něho dostala řada. Celý den musí lidé čekat také například v Pardubicích, Žďáru nad Sázavou nebo v Praze.
"Je možné, že se tam ještě občas tvoří fronty, lidé si zatím na nový systém nezvykli a přicházejí naráz ráno, ale i ti, kteří přijdou odpoledne, budou ten den odbaveni," slibuje mluvčí pražského magistrátu Martin Kupka. Novým systémem má na mysli elektronické zařízení vydávající lidem pořadové lístky.
Když úředníci chtějí, lze nápor zvládnout Jedním z úřadů, které problémy s frontami na dopravních referátech zvládly, je Okresní úřad v Chebu. Lidé chodící do jeho nové budovy říkají, že ještě loni byla situace špatná. Dnes je všechno jinak. Zástupce vedoucího referátu dopravy Jiří Jeřábek je s prací podřízených spokojen. "Nová přístavba, ve které pracujeme, je vybavena elektronickým systémem odbavování žadatelů. Pomocí systému se nám podařilo snížit čekací dobu na minimum. Navíc čekání zpříjemňuje pohodlné vybavení nové stavby." Elektronické systémy mají i jinde, ale nekonečné fronty u přepážek přesto nezmizely. Jak jste to dokázali vy? |
"Nemůžeme to urychlit. Když má jeden klient k vyřízení třeba pět věcí, pak se čekání bohužel prodlouží," svádí problémy na příchozí vedoucí kolínského referátu Rudolf Koudelka.
Přestože ve většině měst lidé s dlouhými frontami musí stále počítat, častěji dnes přiznávají, že se situace zlepšuje. "Ještě před rokem to tady bylo nejméně na dvě hodiny. Dnes je fronta menší," odpovídá muž čekající na dopravním oddělení v Ostravě.
Od ledna příštího roku však může být opět všechno jinak. Dopravní agendu budou okresní úřady předávat pověřeným obcím. Z další změny nemají žádný strach v Chebu. Ale třeba ve Žďáru nad Sázavou si ji vůbec nedokážou představit.
Ve Žďáru se bez dovolené nikdo nedočká
Pokud nechcete jít na Okresní úřad ve Žďáru nad Sázavou s dokumenty ke svému automobilu zbytečně, musíte si vzít den dovolené. Jinak se na odboru evidence vozidel potřebných služeb nedočkáte a do přeplněné čekárny půjdete znovu.
"Potřeboval jsem nový techničák a bláhově jsem si myslel, že poté, co agenda přešla z policie na okresní úřad, vyřídím vše v pohodě za hodinu," popisoval svůj zážitek Petr Mareček. "Nakonec jsem na úřadu byl celý den. Je to děsivé," povzdechl si.
Mareček není jediný, kdo si na fronty ve Žďáru nad Sázavou stěžuje. Úředníci o problémech vědí, ale zatím si s nimi nedokážou poradit. Řešení je v nedohlednu. "Víme, že ta situace není vůbec dobrá. Zrovna v minulých dnech jsme zjišťovali, jak to na dopravním referátu vypadá," uvádí přednosta okresního úřadu Karel Pačíska, který říká, že pro zlepšení situace udělali vše, co udělat mohli.
V nových prostorách, kam se dopravní úřad přestěhoval z policejního ředitelství, v dubnu zavedli lístečkový systém. Ani to příliš nepomohlo. "Podle našeho průzkumu muselo během jediného úředního dne devět našich pracovníků vyřídit celkem 379 žádostí. To je prostě moc," říká Pačíska.
Už nyní na pracovišti vypomáhají dva úředníci navíc. Tabulky s možnými počty zaměstnanců, kterými se dopravní referát řídí, jsou v tomto případě značně podhodnoceny. "Bohužel, do konce tohoto roku se situace nijak nezlepší," říká rezignovaně přednosta.