Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzský TGV překonal světový rekord

aktualizováno 
Milovníci železnic se zatetelili radostí, manažeři leteckých společností se otřásli strachem: francouzský rychlovlak typu TGV v sobotu překonal rychlostní rekord na dlouhé trati (nikoli jen na krátkém úseku).
Milovníci železnic se zatetelili radostí, manažeři leteckých společností se otřásli strachem: francouzský rychlovlak typu TGV v sobotu překonal rychlostní rekord na dlouhé trati (nikoli jen na krátkém úseku). Přejel napříč celou zemi, z Calais na severu do Marseille na jihu, což je dohromady 1067,2 kilometru, a trvalo mu to tři hodiny a 29 minut. Průměrná rychlost vlaku, který po celou tu dobu nikde nezastavil, tedy činí 306,36 km/h.

"Cílem nebylo vytvořit rekord, ale jen vyzkoušet vlak," řekl mluvčí francouzských železnic Pierre-Bernard Fauvergue pro agenturu Reuters. Pravidelná rychlodoprava na celé této trati začne 7. června a železnice plánují, že do roku 2003 nebo 2004 takto spojí Marseille i s Londýnem a Amsterdamem. Francouzská letecká společnost Air France už v reakci na konkurenci rychlovlaků oznámila, že v létě snižuje ceny vnitrostátních letenek. Do stejné kategorie jako francouzské TGV (Train á Grande Vitesse) patří i japonský Šinkansen, německý ICE (Inter-City Express) a španělský AVE (Alta Velocidad Espaňol), které rovněž přepravují pasažéry cestovní rychlostí mezi 200 až 300 km/h. Tyto vlaky potřebují speciálně postavené kolejové svršky a trať se zatáčkami o velkém poloměru.

České vlaky také zrychlují

V tuzemsku si cestující mohou o tak vysokých rychlostech nechat jenom zdát, ale i tady vlaky podstatně zrychlily. "Už dnes jezdí mezinárodní rychlíky typu Intercity na některých úsecích opravených tratí rychlostí až 160 km/h," uvádí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zažít se to dá například mezi Brnem a Břeclaví, mezi Poříčany a Kolínem, a po 10. červnu, kdy začne platit nový jízdní řád, i na trati mezi Břeclaví a Otrokovicemi. V roce 2004 mají zahájit pravidelnou dopravu na trase Berlín - Praha - Vídeň takzvané vlaky s naklápěcími skříněmi od konsorcia Fiat-Siemens-ČKD. Ty se dokážou, když jedou do zatáčky, naklápět na podvozcích, a vyrovnávat tak odstředivou sílu. Pokud tedy pasažér sedí v jídelním voze, neměla by se mu ani vylít káva ze šálku. Jde o podobný princip, jako když se motocyklista v zatáčce naklání, zatímco řidiče auta v téže zatáčce vytlačuje odstředivá síla ze sedadla. Ani u vlaků s naklápěcími skříněmi však rychlost nepřekročí 160 km/h. "Budou schopné jet touto rychlostí i do zatáček, kterých je na českých tratích skutečně hodně," vysvětluje jejich přednosti Petr Šťáhlavský.

Magnetický polštář bude v Číně

Odborníci se shodují, že vlaky na kolejích už postupně dosahují typem TGV a jemu podobnými svého limitu a nebudou schopny dále zrychlovat. Budoucnost rychlodopravy proto vidí v soupravách, které už nejezdí po kolejích, nýbrž se vznáší několik centimetrů nad zemí na magnetickém polštáři. Využívají tedy vznášení neboli magnetické levitace, a proto jsou označovány zkratkovým názvem "maglev". Největší zkušenosti s vývojem maglevu mají v Japonsku. Tam zatím na pokusných tratích jezdí rychlostí přes 550 km/h. O využití maglevu uvažují německé železnice, které by jím rády spojily Hamburk s Berlínem, a rovněž americká vláda vyčlenila na výzkum magnetické levitace pro vlaky miliardu dolarů. Podle posledních zpráv se však zdá, že úplně první vlak na magnetickém polštáři bude přepravovat běžné cestující v Číně. V lednu Čína objednala německou technologii magnetické levitace od firmy Transrapid pro spojení Šanghaje s místním letištěm. Stavba má být dokončena v roce 2004. A minulý týden čínský premiér Ču Žung-ti oznámil, že pokud se tato trať osvědčí, jeho země chce tuto technologii využít i pro spojení Pekingu se Šanghají.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Test severokorejské mezikontinentální střely Hwasong-14 (4. července 2017)
Američané hádají, kolik má Kim atomovek. Prostě nevíme, přiznávají

Mezi americkými experty panuje značná nejistota ohledně rozsahu severokorejského jaderného arzenálu, upozornilo AP. Podle zpravodajských služeb má režim k...  celý článek

Ulice Barcelony den po teroristickém útoku (18. srpna 2017)
Odborník: Španělé už odhalili desítky spiknutí, útok byl otázkou času

Hrozba radikálního islamismu není ve Španělsku nová, říká odborník na politický terorismus Miroslav Mareš. Od 90. let tamní policie překazila desítky pokusů o...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.