Reformu oznámil prezident Sarkozy už před rokem. Od té doby se ostře diskutovalo o financování a nezávislosti televize. Sarkozy reformu odůvodňoval snahou o "kvalitní služby veřejnosti", které podle něho nemohou fungovat jen na základě tržních pravidel.
Projekt předpokládá postupné rušení reklamy, počínaje rokem 2009. Definitivně má být reklama z veřejnoprávní televize odstraněna do konce roku 2011. Aby vláda kompenzovala France Télévisions ušlý zisk, garantuje podniku 450 milionů eur (11,25 miliardy Kč).
Tato částka bude tvořena z tříprocentní daně z příjmu z reklamy soukromých televizí a z daně ve výši 0,9 procenta z obratu operátorů telekomunikací. Poplatek za televizi (nyní 116 eur ročně, tedy zhruba 2 900 Kč) bude stanoven podle vývoje inflace.
Je to dárek privátním stanicím, tvrdí opozice
Opozice kritizuje reformu jako "dárek" soukromým televizím, z nichž nejvýznamnější TF1 patří prezidentovu příteli Martinu Bouyguesovi. Dvě hlavní soukromé televize, TF1 a M6, mohou očekávat zisk ze zvýšených příjmů z reklamy.
Podle reformy se také z France Télévisions, které mají pět stanic, stává jeden podnik, což znepokojuje některé novináře pracující pro veřejnoprávní vysílání. Ti se obávají, aby nebyla ohrožena pluralita vysílání. Nejostřejší diskuse vyvolalo rozhodnutí o jmenování prezidenta France Télévisions.
Na Sarkozyho žádost jej na pět let bude jmenovat vláda na základě doporučení kontrolního úřadu, Nejvyšší audiovizuální rady a příslušných výborů parlamentu. Dosud prezidenta France Télévisions jmenovala Nejvyšší audiovizuální rada.
Ministryně kultury a spojů Christine Albanelová, která o rozhodnutí vlády informovala, zdůraznila, že nová televize bude klást důraz na programové vysílání a vzdělávací pořady.
Také v Česku se poslední roky diskutuje o úplném vytlačení reklamy z veřejnoprávní televize. Průběžné snižování obsahu reklamy v ČT a navyšování poplatků schválil parlament v roce 2005. Se snižováním reklamy je zároveň spojeno zvyšování koncesionářských poplatků.