Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Francie zahájila odvolací řízení k havárii Concordu z roku 2000

  22:05aktualizováno  22:05
Ve Francii začal odvolací proces v případu havárie letounu Concorde společnosti Air France, při níž v červenci 2000 u Paříže zahynulo 113 lidí. Podle soudu první instance je za nehodu odpovědná americká letecká společnost Continental Airlines, jejíž letadlo tehdy startovalo před havarovaným Concordem.

Havárie concordu 25. července 2000 | foto: AP

Podle serveru francouzského deníku Ouest-France budou nově souzeni i čtyři muži, kteří byli zproštěni viny, proti čemuž se prokuratura odvolala.

Soud ve Versailles u Paříže ve čtvrtek zamítl žádost obhájců o odložení procesu. Vyhověl ale návrhu prokuratury, aby dva z osvobozených mužů měli samostatný proces po odvolacím řízení s ostatními, a to od 23. ledna příštího roku. Celý odvolací proces měl původně trvat do 9. května letošního roku.

Nehodu zavinila podle soudu první instance lamela, kterou ztratilo letadlo americké společnosti Continental Airlines startující těsně před postiženým Concordem. Náraz podle expertů roztrhl pneumatiku Concordu, jejíž kusy pak prorazily palivovou nádrž. Ta se prakticky vzápětí vzňala a letoun se zřítil. Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur (asi 24 milionů korun) odškodného francouzským aeroliniím a dalších 200 tisíc eur (asi 4 800 000 korun) jako pokutu.

Technika zprostil soud viny

Technik americké společnosti odpovědný za špatné upevnění lamely, vyrobené navíc z nevhodného materiálu, byl odsouzen k 15 měsícům podmíněného vězení. Obžalován byl také jeho vedoucí, ale soud ho osvobodil.

Soud v roce 2010 zprostil viny také tři bývalé vedoucí pracovníky francouzského letectví, kteří podle žaloby selhali jako osoby odpovědné za technický stav a bezpečnost Concordů. Právě dva z nich budou mít samostatný odvolací proces, ve kterém se prokuratura znovu pokusí přesvědčit soudce o jejich vině.

Katastrofa vedla k ukončení provozu Concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot. Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu "horních deseti tisíc".

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stíhač Vernon R. Richards ve stroji P-51D Mustang doprovází letku bombardérů...
Mustangy na modrém nebi. Britové vydali vzácné barevné fotky z války

Britské Imperiální válečné muzeum vydalo publikaci se vzácnými barevnými fotografiemi z druhé světové války. Většina snímků pořízených v té době byla přitom...  celý článek

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Muž protestuje proti zadržení dvou katalánských separatistických vůdců (17....
Obnovíme ústavní pořádek, tvrdí Madrid. Katalánsku zřejmě omezí autonomii

Ve čtvrtek v deset hodin vypršela lhůta, v níž se měla katalánská vláda vzdát požadavku nezávislosti. Regionální premiér Carles Puigdemont místo toho opět...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.