Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Francie otevřela nejvyšší most světa

  13:14aktualizováno  13:14
Motoristům, kteří sní o projížďce autem v oblacích, se nyní může jejich sen splnit. U jihofrancouzského městečka Millau (čti: mijó) totiž vyrostl nejvyšší most světa. Jeho nejvyšší pilíř se tyčí do výšky 343 metrů, vozovka je 270 metrů nad údolím řeky Tarn.

INFOGRAFIKA
NEJVYŠŠÍ MOST SVĚTA

"Bude to největší a nejkrásnější most na světě," řekl před třemi lety, když se most začínal stavět, tehdejší francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot. Od té doby pracovalo na stavbě tři a půl tisíce dělníků.

Údolí Tarny bylo do otevření mostu místem, které se každé léto měnilo prakticky v jedno velké parkoviště. Chybějící kus dálnice mezi Clermont Ferrand a Bézires zde vytvořil ucpávku, kterou museli překonat automobilisté jedoucí ze severu Francie k moři.

V údolí se tvořily až třicetikilometrové fronty pomalu se sunoucích plechových přibližovadel. Lidé jedoucí po dálnici A75 do Španělska si po otevření mostu budou moci užít jízdy bez takového zdržení. Kromě toho nabídne i turisticky atraktivní pohled do údolí.

Pilíř je vyšší než Eiffelovka
Skoro dva a půl kilometru dlouhý most stojí na sedmi pilířích. Nejvyšší z nich o šestnáct metrů překonává výšku jiné francouzské chlouby - Eiffelovy věže v Paříži. Autorem stavby je britský architekt Norman Foster.

Stavba Pont de Millau

Stavba nejvyššího mostu světa trvala tři roky. Během nich stavbaři spotřebovali přes 200 tisíc tun betonu, 36 tisíc tun oceli (pětkrát více než na Eiffelovu věž) a přes devět tisíc tun materiálů, ze kterých je vozovka.

Zdroj: N24

"Lidské dílo musí být v souladu s přírodou. Pilíře musejí zapadnout do krajiny, jako kdyby vyrostly ze země," řekl architekt, který projektoval také například londýnský Millenium Bridge nebo nový stadion ve Wembley.

Most nazvaný Pont de Millau je nejvyšší jen v jednom ohledu. Pokud by se vzala výše vozovky nad zemí, vyhrál by s 321 metrem Royal George Bridge v americkém Coloradu. Pokud ale jde o celkovou výši stavby, vítězí díky 343 metry vysokému pilíři most u Millau.

Za výšku se platí
Známé heslo "čas jsou peníze" platí i v případě nejvyššího mostu světa. Za přejetí mostu totiž budou motoristé muset zaplatit. Za osobní auto zaplatí řidič od necelých pěti eur do 6,5 eura, v závislosti na ročním období. V létě, kdy bude mýtné vyšší, očekávají provozovatelé až 25 tisíc aut denně.

Peníze bude vybírat firma Eiffage, která stavbu mostu za skoro 400 milionů eur financovala. Podle dohody s francouzskou vládou bude společnost mýto vybírat po dalších 75 let. Představitelé firmy očekávají, že se jim výdaje na most vrátí v horizontu deseti až patnácti let, pak už budou vydělávat.

Most v úterý slavnostně otevřel francouzský prezident Jacques Chirac. První motoristé se po něm budou moci projet na konci týdne.

Most v jihofrancouzském Millau je nejvyšším mostem na světě. S nejvyšším bodem ve výšce 343 metrů překonává o 23 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Most v jihofrancouzském Millau je nejvyšším mostem na světě. S nejvyšším bodem ve výšce 343 metrů překonává o 23 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Most v jihofrancouzském Millau je nejvyšším mostem na světě. S nejvyšším bodem ve výšce 343 metrů překonává o 23 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Most v jihofrancouzském Millacu překonává svou výškou 343 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký bombardér B-52 během nízkého průletu nad dráhou mošnovského letiště
Americké bombardéry mají mít stálou pohotovost jako za studené války

Americké letectvo se kvůli napětí se Severní Koreou chystá na možnost, že strategické bombardéry B-52 budou stejně jako v dobách studené války v neustálé...  celý článek

Kanadské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o azyl. Do země letos přišly...
Kanada slíbila pomoc uprchlíkům, teď nestíhá vyřizovat žádosti o azyl

Kanada platí za jednu z nejvstřícnějších zemí k uprchlíkům. Ochota pomoct však vládě pomalu začíná přerůstat přes hlavu. Úřady nestíhají vyřizovat žádosti o...  celý článek

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.