Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dva měsíce! varuje Rusko Francii ohledně dodávky výsadkových lodí

  13:21aktualizováno  13:21
Paříž znovu intenzivně řeší, co bude s dodávkou dvou moderních výsadkových lodí Mistral, které dočasně odmítla dodat Rusku kvůli konfliktu na Ukrajině. Obě strany avizují, že jsou ochotné o kontraktu za jeden a čtvrt miliardy eur dále jednat.

Loď třídy Mistral | foto: Wikipedie/ CeCILL

„Jsme zaneprázdněni hledáním řešení této krize,“ uvedl francouzský prezident François Hollande v nedělním televizním rozhovoru. S ruskou stranou je podle svých slov připraven jednat.

Mistral

Víceúčelové vrtulníkové výsadkové lodě jsou vybavené pro výsadek až 700 vojáků.  Francouzský průmysl považuje Mistral za technických šperk. Plavidlo je schopné nést 16 transportních či bitevních vrtulníků, výsadkové čluny nebo vznášedla. Do útrob se vejde až 70 obrněných vozidel či 40 tanků. Je vybaveno také moderní nemocnicí. Pro ruské námořnictvo staví francouzské loděnice DCNS dvě výsadkové lodě pojmenované "Vladivostok a Sevastopol". Lodě mají mít plné senzorové a komunikační vybavení. Podle dohody pak další pár lodí postaví přímo ruské loděnice s podílem francouzských firem.

První příležitost bude mít osobně patrně už tento týden v pátek v arménském Jerevanu, kde by se měl setkat s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. „Uvidíme, jestli o tom budeme diskutovat,“ dodal Hollande.

Paříž kontrakt za 1,2 miliardy eur na dodávku dvou moderních výsadkových lodí Mistral ruskému námořnictvu pozastavila loni na podzim. Zatím na šest měsíců kvůli ruské anexi Krymu a podpoře separatistů na východní Ukrajině.

Především spojenci z NATO tlačili na to, aby Francie nedodávala Rusku sofistikované zbraňové systémy v době, kdy jsou vztahy s Moskvou kvůli její politice posledních měsíců na bodu mrazu.

První výsadková vrtulníková loď pojmenovaná „Vladivostok“ měla být podle plánu předána už na konci října. Od té doby Francie odmítá plavidlo, na kterém se do té doby už zaučovali ruští námořníci, předat a argumentuje slovy prezidenta Hollanda, že pro předání musí na Ukrajině platit dlouhodobé příměří a řešení tamější krize se musí ubírat politickým směrem.

„V současné době podmínky pro doručení lodí Mistral nejsou,“ zaznívalo vždy v uplynulých měsících z Paříže, která tak komplikované rozhodnutí oddalovala. Čas se však krátí.

Vraťte peníze, lodě si postavíme

Rusko dodávku první ze dvou lodí zpočátku nekompromisně vyžadovalo a hrozilo sankcemi, které z kontraktu vyplývají. Pak se ale na čas uklidnilo s tím, že šestiměsíční odklad francouzského prezidenta nějak přejde.

Teď se Moskva znovu připomíná, avšak s novou rétorikou. Ruský prezident Vladimir Putin během své mnohahodinové diskuze s veřejností minulý týden uvedl, že očekává, že Francie vrátí peníze, které Rusko za stavbu zaplatilo.

„Samozřejmě, že nedodání lodě na základě platné smlouvy je špatným znamením, ale říkám upřímně, že z hlediska podpory našich obranných kapacit to nemá žádný význam,“ prohlásil.

Analýza: Může Francie legálně zastavit dodání Mistralů Rusku

Šéf ruské státní zbrojní obchodní společností Rosoboronexport Anatolij Isajkin počátkem měsíce ještě avizoval, že je Rusko raději ochotné s Francií dále jednat a hledat kompromis, než vyvolat mezinárodní arbitráž. Ruské státní loděnice zase proklamovaly, že plavidla jsou schopné vyrobit samy.

Paříž je tak ve velmi nepříjemné situaci. Na jedné straně by měla vrátit peníze a ještě zaplatit pokutu, na straně druhé by si s největší pravděpodobností rozhněvala všechny své nejbližší spojence.

Podívejte se na profil lodi Mistral:

Autor: natoaktual.cz


Témata: NATO




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.