Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Francie: blokády pokračují i přes výzvy k jejich ukončení

  11:08aktualizováno  11:08
Na většině území Francie pokračovala ráno blokáda rafinerií i přesto, že svazy zemědělců FNSEA a CNJA po dlouhých jednání s ministrem zemědělství Jeanem Glavanym vyzvaly k odstranění bariér. Ke zrušení blokády vyzvali po rozhovorech s vládou v pátek i představitelé největší asociace silničních dopravců Národní federace silniční dopravy (FNTR). Na několika místech byly sice rafinérie uvolněny, ale ve většině regionů je situace nezměněnaDopravci rozkládají ve Francii vládní koalici - čtěte ZDE.
Ceny benzinu NATURAL 95 v některých zemích Evropy k 1. 9. 2000
Země Ceny přepočteny na českou korunu
Norsko 46,98
Velká Británie 46,59
Francie 40,97
Itálie 39,28
Švýcarsko 32,43
Česká republika 30,10
Řecko 29,66

zdroj: ČTK

Ještě v pátek večer francouzské úřady napočítaly po celé zemi 112 zablokovaných rafinerií a skladů pohonných hmot.

Předsedové sdružení FNSEA Luc Guyau a CNJA Jean-Luc Duval se v noci vyslovili pro ukončení protestu proti vysokým cenám pohonných hmot, poté, co se jim po několika hodinách jednání podařilo dosáhnout třicetiprocentního snížení pohonných hmot a topných olejů pro zemědělce.

Zástupci zemědělských svazů se domnívají, že nespokojení
rolníci se z barikád stáhnou postupně během soboty v závislosti na tom, jak se je podaří s dohodou seznámit.
Zemědělci však nejsou jedinými účastníky konfliktu. 

Blokády se organizátorům vymkly z rukou
Situace se zjevně vymkla z rukou sdružení silničních dopravců FNTR, jehož členové se v naprosté většině odmítli podřídit rozhodnutí svého vedení.

Další sdružení dopravců UNOSTRA zatím na jakoukoli dohodu odmítlo přistoupit.

Od pátku byly odstraněny blokády v alsaském departmentu Haut-Rhin, před skladem v bretaňském Morbihanu, na několika místech v departementu Rhône, kde se začal opět rozvážet benzín do čerpadel v Lyonu.

Na severu země byly odstraněny z větší části bariéry, které zdržovaly provoz na silnicích, a zemědělci přestali narušovat přístup k tunelu pod průlivem La Manche.

Avšak blokáda rafinerií zůstala beze změny v regionech
Aquitaine, Poitou-Charentes, Midi-Pyrénées, v Bretani, Franche-
Comté a na jihu v Provence a na Riviéře.

O napjaté situaci, kterou většina francouzských listů dnes označuje za paralýzu, jednal v pátek večer premiér Lionel Jospin se zainteresovanými ministry, ale o obsahu této mimořádné schůzky nebylo nic oznámeno.

Jospine odmítl dále ustupovat
Jospin po prvním kole jednání s dopravci, kteří odmítli nabídku vlády, odmítl dál ustupovat. Ministr dopravy Jean-Claude Gayssot s nimi nicméně dále jednal a přišel s dalšími ústupky, zejména s možnostmi, jak mohou dopravci promítat do cen svých
služeb růst cen pohonných hmot.

S novými ústupky přišel v noci na dnešek i ministr zemědělství Glavany.
 Kromě toho, že je nedostatkem pohonných hmot postiženo kolem 80 procent benzínových pump, blokáda má dopad  na poštovní služby, na provoz autoškol a půjčoven automobilů či školních autobusů. V řadě měst bylo zastaveno odvážení odpadků a na letištích v Nice a Lyonu bylo v pátek zrušeno asi 20 letů.
 
Přes tyto nepříjemnosti ukázal průzkum, který v pátek otiskl deník Le Parisien, že s protestujícími sympatizuje 88 procent Francouzů.

Farmáři zablokovali ve čtvrtek Eurotunnel
Celotýdenní protesty vyvrcholily ve čtvrtek odpoledne v Calais zablokováním příjezdové cesty pro nákladní dopravu k Eurotunnelu pod Lamanšským průlivem, který spojuje Francii s Velkou Británií. Po dopoledním pokusu, kdy jim v tom zabráněno policií, nakonec dosáhli odhodlaní farmáři svého.

Kolem desítky traktorů zablokovalo hlavní přístupovou cestu na rampu pro nákladní dopravu z Francie zhruba ve vzdálenosti zhruba 800 metrů od vstupu do tunelu.

Farmáři nijak nebránili osobním automobilům, které přístavem projížděly, aby mohly najet na speciální vlaky směřující do Británie. Doprava se ale beztak zpomalila, protože řidiči se museli proplétat mezi traktory.

Nadále pokračovaly blokády rafinerií a k nim se navíc připojily i protesty na silnicích a v ulicích velkých měst, které zpomalují provoz zejména během ranní špičky. V Paříži se sjížděli taxikáři na Martova pole u Eiffelovy věže a zpomalovali tak dopravu na dálnicích mezi hlavním městem a letišti v Orly a Roissy.

Eurotunnel blokovali také Britové
Protesty francouzských zemědělců, kteří ve čtvrtek zablokovali Eurotunnel, spojující Francii s Británií, vyvolaly protiakci na britské straně. Britští farmáři a řidiči nákladních automobilů na oplátku zatarasili dálnici A-16 ve směru Boulogne-Calais.

Britští řidiči zablokovali i rafinérii na severozápadě země a podle mluvčího britských farmářů hrozilo rozšíření protestů po celé zemi.

Původní vládní nabídka byla dopravcům málo
Původní vládní návrh předpokládal omezení daně z nafty pro nákladní vozy o 35 centimů za litr. O dalších 25 centimů by poté měla být tato daň snížena v roce 2001. Znamená to, že dopravci by měli už letos ušetřit na jednom kamiónu přes 15 tisíc franků.

Po odmítnutí tohoto návrhu ale premiér Lionel Jospin oznámil, že vláda už nemíní protestujícím dále ustupovat. Prohlubující krize však přivedla obě strany ve čtvrtek večer opět k jednacímu stolu. Místo dalšího snížení daní se jednalo o mechanismu, jakým budou moci dopravci promítat do cen svých služeb případné další zvýšení cen pohonných hmot.

Organizátory blokády povzbudily úspěchy jejich předchůdců
Rostoucí ceny pohonných hmot vedly už minulý týden k blokádám přístavů. Tehdy se francouzští rybáři kompenzace nárůstu cen domohli. K obdobnému výsledku podle všeho směřuje i nynější akce dopravců.

Tento závěr je pravděpodobný i proto, že motoristé nakupovali v obavách z nedostatku benzinu už o víkendu a čerpadlům docházejí zásoby rychleji, než se předpokládalo. Tlak na vládu tedy bude opravdu silný.

Protestující zdůrazňují především vysoké zdanění pohonných hmot ve Francii a požadují, aby vláda kompenzovala zvýšení cen benzinu a nafty oproti loňskému průměru snížením daní nebo sociálních dávek.

"Evropská unie by měla jednat se členy Organizace zemí vyvážejících ropu a dát najevo, že nemohou dělat, co je napadne," prohlásil v souvislosti s růstem cen ropy Gayssot.

Eurotunnel již blokovali rybáři
Také francouzští rybáři minulý týden blokovali Eurotunnel a většinu přístavů na severním pobřeží na protest proti vysokým cenám benzinu.

Zcela tak ochromili dopravu mezi Francií a Anglií. Rybáři svými čluny bránili tisícům britských turistů v návratů domů. Zablokovali také přístupy k naftovým přečerpávacím stanicím.

Zemědělci a nákladní dopravci blokují rafinerii na zpracování ropy ve městě Caen, kde se podobně jako v jiných francouzských městech uskutečnil protest proti zvýšení cen pohonných hmot (4. září 2000).

Francouzští farmáři blokují železniční koleje mezi Paříží a Štrasburkem (7. září 2000).

Francouzští farmáři blokují železniční koleje mezi Paříží a Štrasburkem (7. září 2000).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

U obce Kleinarl v Salcbursku v důsledku silných dešťů vznikla dvě nová jezera s...
V Rakousku po deštích vznikla dvě nová jezera, bouřka zabila dva lidi

Noční bouřky v Rakousku zabíjely. Dva lidé přišli o život nedaleko města Braunau am Inn v Horních Rakousích, kde se na ně zřítil festivalový stan. V Salcbursku...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
V Turku vraždil nožem mladý Maročan, policie ho podezřívá z terorismu

Finská policie vyšetřuje páteční útok nožem v Turku jako teroristický čin. Hlavním podezřelým je 18letý Maročan. Policie zatkla při razii v noci na sobotu pět...  celý článek

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Útočník z Barcelony byl mezi zabitými teroristy v Cambrils, uvedla policie

Jeden z útočníků z dodávky, se kterou v Barceloně zabili třináct lidí, je mrtvý. Podle úřadů patřil k pětici lidí, které policisté zastřelili ve městě...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.