Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Merkelové v televizi navlékli čádor. Šíříte propagandu, spílají diváci

  11:14aktualizováno  11:14
Německá veřejnoprávní televize ARD překvapila své diváky kontroverzní fotomontáží. Nedělní publicistický pořad „Bericht aus Berlin“ zahájila na obrazovce ve studiu kancléřka Angela Merkelová v muslimském šátku. Někteří diváci grafiku považují za protiuprchlickou propagandu.

Německá veřejnoprávní televize ARD zařadila do vysílání fotomontáž s Angelou Merkelovou v muslimském čádoru. V pozadí je budova spolkového sněmu s „přistavenými“ minarety. | foto: ARD

„Co se děje s našimi hodnotami? Jak reagujeme, když mají uprchlíci potíže s rovnoprávností, postavením žen, svobodou tisku a myšlením? Spousta otázek, na které nejsou odpovědi, takže rozdmýchávají obavy,“ prohlásil na úvod nedělního vysílání moderátor Rainald Becker. Na obrazovce za ním mohli diváci vidět fotomontáž s budovou Spolkového sněmu, jehož prosklenou kopuli zdobil zlatý půlměsíc. Grafici „přistavěli“ i několik minaretů.

Po několika sekundách přibyl za zády novináře ještě jeden obrázek. Diváci pohlédli do tváře Angely Merkelové, kterou autoři fotomontáže navlékli do muslimského šátku. Symbolizoval kancléřčinu vstřícnost vůči uprchlíkům ze Sýrie, které před časem do Německa otevřeně pozvala. Do země okamžitě začaly proudit davy lidí - včetně migrantů, kteří se za Syřany jen vydávají.

Propaganda jako od Pegidy, zuří přátelé běženců

Fotomontáž vyvolala okamžitě po odvysílání pořadu bouřlivé reakce mezi diváky na sociálních sítích. Zastánci přijímání žadatelů o azyl veřejnoprávní televizi obviňují, že se podbízí propagandě pravicových extremistů.

Burka a Hradčany

Výjev podobný nedělní fotomontáži ARD mohli před časem v televizi vidět i čeští diváci.

Kombinaci významných kulturních památek, minaretů a muslimského šátku zvolila pro svůj předvolební spot drobná politická strana Česká suverenita, která se loni ucházela o křesla v Evropském parlamentu.

„Chcete, aby vaše dcera nebo vnučka chodila po ulici zahalená? Aby ji ukamenovali, když dá svému chlapci na ulici pusu?“ ptala se v hávu připomínajícím burku její šéfka Jana Volfová.

Čtenáři iDNES.cz videu udělili titul nejbizarnějšího spotu celé volební kampaně (více čtěte zde).

Podobné fotomontáže podle mnohých spíše než do vysílání seriózních médií patří na transparenty hnutí Pegida (Vlastenečtí Evropané proti islamizaci Západu), jehož stoupenci pořádají každé pondělí pochody proti imigrantům ve východoněmeckých Drážďanech (více o protestech Pegidy čtěte zde).

Debata se rychle přelila i na stránky německých médií. Bulvární deník Bild oslovil profesora Norberta Bolze, který vyučuje mediální studia na Berlínské technické univerzitě. Fotomontáž podle něj není nikterak urážlivá, rozhořčení diváků označil za bouři ve sklenici vody.

Chtěli jsme polarizovat společnost, vysvětluje ARD

„Velice mě překvapuje, že v upjaté ARD někdo našel tolik odvahy,“ podotýká akademik. „Byla by ovšem katastrofa, kdybychom se na veřejnoprávní ARD dívali jako na státní televizi, která by k nejvyšším představitelům země musela chovat zvláštní úctu a patolízalsky přinášet jen nekritické zprávy. Fotomontáž je vlastně karikatura,“ dodává Bolz.

„Kritika naší grafiky ze včerejšího pořadu Bericht aus Berlin nás těší a velmi litujeme, že s naším pohledem na kancléřku Merkelovou mnozí nesouhlasí nebo jej nepochopili,“ prohlásila v pondělí na Facebooku redakce pořadu. Fotomontáž se podle redaktorů přímo vázala k slovům moderátora a sama je projevem svobody myšlení, kterou Západ vyznává.

„Cílem tohoto díla bylo samozřejmě i vyvolat pozornost a polarizovat. Veškerá tvrzení o tom, že šíříme islamofobní propagandu, rozhodně odmítáme,“ uzavřela ARD své stanovisko.

Německá fotomontáž připomíná loňský předvolební klip Jany Volfové:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.