náhledy
Třetí mise českých letců s gripeny na Islandu skončila. Elitní stíhači měsíc drželi nepřetržitou pohotovost a zodpovídali za ochranu celého ostrova i dvousetkilometrového pásu kolem něj.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Podnikli stovku letů a ve vzduchu strávili dohromady přes 120 hodin
Autor: Petr Hricko, SAAB
České letectvo tak znovu chránilo vzdušný prostor na dvou místech současně. Doma v Česku i na 3 tisíce kilometrů vzdálené základně v Keflavíku.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Na rozkaz velitelství NATO měli stíhači povinnost odstartovat k podezřelým nebo nekomunikujícím letounům či strojům s technickými problémy, které by se v oblasti objevily nebo se k chráněné zóně přiblížily.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Vůbec poprvé byly letouny českých vzdušných sil během mise kromě střel krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder vyzbrojeny také střelami vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM středního dosahu.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Na Islandu stejně jako v minulosti byly nasazeny čtyři gripeny, pátý byl záložní.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Letci podléhali přímo operačnímu středisku vzdušných sil NATO v německém Uedemu.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Během islandské mise se čeští letci zapojili do námořního cvičení několika zemí NATO.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Primárním úkolem českých letců bylo provést simulované napadení fregaty Languedoc, která patří mezi nejnovější plavidla francouzského námořnictva. Do manévrů se zapojila také dánská patrolovací fregata Thetis a nejnovější plavidlo islandské pobřežní stráže Thor.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Lodě této třídy jsou adekvátně vybavené proti napadení ze vzduchu a právě připravenost jejich posádek měly české gripeny prověřit.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Cvičné operace nad mořem absolvovali čeští stíhači v gripenech přibližně 80 kilometrů jihozápadně od Islandu.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Gripen pod kontrolou techniků před startem.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Ostrou nepřetržitou pohotovost drželi čeští letci na Islandu necelý měsíc. Zodpovídali za ochranu celého ostrova i dvousetkilometrového pásu kolem něj.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Na tomto snímku gripen českých vzdušných sil letí nad islandským pohořím.
Autor: Petr Hricko, SAAB
V dobách studené války americké letectvo a námořnictvo z Islandu sledovalo pohyb sovětských ponorek.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Když v roce 2006 Američané své stálé jednotky včetně protiponorkových letounů a stíhaček stáhli, v ochraně ostrova se začali střídat s některými aliančními spojenci.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Elitní stíhači měsíc drželi nepřetržitou pohotovost. Ostrý start nakonec nezaznamenali.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Zatímco při první misi na Islandu trápil české letce a především techniky silný vítr, který na letištních plochách zvedal velká mračna prachu, letos to byl boční vítr, který dosahoval rychlosti až 50 kilometrů za hodinu.
Autor: Petr Hricko, SAAB
Na Islandu čeští letci opět nasbírali cenné zkušenosti. Podle náčelníka generálního štábu Josefa Bečváře je každá taková mise důležitá nejen pro piloty, ale i pro pozemní personál.
Autor: Petr Hricko, SAAB