náhledy
Je to měsíc, co se čeští letci s gripeny vrátili z mise na ochranu vzdušného prostoru Islandu. Teď ukazují unikátní fotografie, které na ostrově pořídili. Ze země i z kabin svých strojů během letů. Čeští letci na Islandu během mimořádné mise „Air Surveillance“ zaskakovali za kanadské kolegy. Kanadské letectvo je totiž plně operačně vytíženo v rámci koaličních úderů proti takzvanému Islámskému státu.
Autor: Milan Nykodym
Přistání na dráze v Keflavíku z pohledu autora snímku a jednoho z nejzkušenějších českých pilotů Milana Nykodýma.
Autor: Milan Nykodym
Typické deštivé počasí provázelo i české letce, kteří Island chránili po celý srpen.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Žádný ostrý start, ať už k civilním nebo ruským vojenským letounům, které se v oblasti v minulosti objevovaly, během služby nezaznamenali.
Autor: Milan Nykodym
Letoun JAS-39 Gripen českých vzdušných sil přistává na základně v Keflavíku.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Šlo v pořadí o čtvrtou zahraniční misi českých letců s gripeny.
Autor: Milan Nykodym
Nad Islandem Češi absolvovali nakonec přes 70 cvičných letů.
Autor: Milan Nykodym
Několikrát byli čeští letci během mise na Islandu uvedeni do stavu vyšší pohotovosti, kvůli pohybu "němých" letounů u Norska.
Autor: Milan Nykodym
Gripeny českých vzdušných sil střežily ze základny v Keflavíku vzdušný prostor Islandu a zhruba dvousetkilometrový pás kolem ostrova.
Autor: Milan Nykodym
Na Island vyslalo české letectvo celkem pět strojů JAS-39 Gripen. Jeden sloužil jako záložní.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Základna v Keflavíku je dnes jen stínem toho, čím bývala v dobách studené války. Americké letectvo a námořnictvo odsud sledovalo pohyb sovětských ponorek.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Na ohromném území, kde dříve sloužilo na 15 tisíc amerických vojáků, je v provozu kromě zabezpečení civilního provozu mezinárodního letiště doslova jen pár budov.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Cestou na Island i následně zpět domů využilo české letectvo italský tanker k několika doplněním paliva za letu.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
V případě ostrého startu musí gripeny odstartovat do patnácti minut. Stejně jako při podobné misi vloni ani tentokrát na takzvaný „Alpha Scramble“ ale nedošlo.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Piloti si nad Islandem vyzkoušeli třeba velmi nízké lety nad mořem či pevninou. To si nad hustě obydleným území České republiky a prakticky celé kontinentální Evropy dovolit nemohou.
Autor: Milan Nykodym
Kromě výškového obleku proti přetížení mají piloti nad Islandem speciální neoprén. Ten je tady nutný kvůli přežití pilotů v chladných vodách Atlantiku.
Autor: Milan Nykodym
Stíhací letouny Gripen letos slaví deset let ve výzbroji českých vzdušných sil. Za tu dobu s nimi čeští piloti nalétali celkem 20 tisíc hodin.
Autor: Milan Nykodym
Na Islandu panuje subarktické oceánské podnebí, které je zmírňováno teplým Golfským proudem. Počasí je proto velmi proměnlivé a rychle přechází z extrému do extrému. Slunečný den s perfektní viditelností se šmahem změní v silné krupobití se silným větrem.
Autor: Milan Nykodym
Čeští letci by se měli na Island znovu vrátit příští rok na podzim. Opět na několik týdnů.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Ostrovní Island je i přesto, že nemá vlastní armádu, považována za váženého zakládajícího člena Aliance především kvůli své strategické poloze.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)
Island je rovněž přímo zodpovědný za řízení letového provozu nad severním Atlantikem. Nad oblastí ročně eviduje přes 90 tisíc letů.
Autor: Tomáš Maruščák (21. ztl Čáslav)