náhledy
Železniční trať Transnordestina měla spojit odlehlé přístavy ve státech na severovýchodě Brazílie a zajistit práci pro lidi, kteří žijí podél ní. Výstavba železnice měla skončit příští měsíc, po deseti letech je však z naplánovaných 1 700 kilometrů hotová jen půlka.
Autor: Reuters
Vlaky měly spojit odlehlý stát Piauí na severu země s přístavem Pecem ve státě Ceará a přístavem Suape na východě země. Suroviny, včetně sóji, kukuřice, železné rudy nebo sádrovce, odtud měly být dále přepravovány do Číny.
Autor: Reuters
První plány na výstavbu trati se objevily už v roce 1999, tehdy však úřady zvažovaly jen propojení stávajících vedlejších tratí. Během ekonomicky úspěšného prezidentství Luize Inácia Luly da Silvy však původně skromný plán nabyl mnohem ambicióznějších rozměrů. Úřady rozhodly o výstavbě trati dlouhé 1 753 kilometrů.
Autor: Reuters
Po deseti letech je však Transnordestina hotová jen způlky. Náklady na její výstavbu už vystoupaly na 6 miliard realů (asi 46 miliard korun) z převážně veřejných zdrojů. Celkově má stavba trati vyjít na 11,2 miliard realů, přičemž podle původních odhadů to mělo být "pouhých" 7,5 milardy realů.
Autor: Reuters
Společnost TLSA, která má na výstavbu koncesi, tvrdí, že s prací přestala kvůli zpožděným platbám. Nyní uvádí, že kdyby měla dostatek financí, se 6 500 zaměstnanci by železnici dokázala vystavět za půl roku. V současnosti na železnici pracuje jen 800 lidí, před šesti lety to přitom bylo 11 000 lidí.
Autor: Reuters
Chybějící miliardy by brazilská vláda ráda získala od soukromých investorů. Podle odborníků je však otázka, zda by se vůbec našly firmy, které by o dokončení trati soutěžily v tendru.
Autor: Reuters
Na upravené trase tak stále projíždějí jen místní obyvatelé nebo se po ní toulají zbloudilé krávy.
Autor: Reuters
V regionu, kudy měla železnice vést, vládne obrovská nezaměstnanost. Té měla nová trať zabránit. "(Železnice) měla přinést levné palivo a pracovní místa. Všechno přestalo. Mnoho lidí je teď nezaměstnaných," říká 58letý farmář Francisco Emiliano, který se svými sedmi dětmi žije u plánované trati.
Autor: Reuters
Novou středopravicovou brazilskou vládu trápí jedna z nejhorších recesí za poslední dekády a spíš než na financování Transnordestiny se zaměřuje na hledání soukromých investorů do výstavby letišť, silnic i dalších železnic. Vláda je navíc skeptická k tomu utratit miliardy realů za něco, u čeho je návratnost investice nepravděpodobná.
Autor: Reuters
Výstavba trati měla být hotová příští měsíc, je však otázka, zda k jejímu dokončení vůbec dojde. V polovině prosince vláda přislíbila na obnovení stavby příspěvek jen 430 milionů realů.
Autor: Reuters
Pokud skutečně dojde k zastavení stavby, pro místní komunity to bude obrovská rána. K převážení zboží se budou muset i nadále používat silnice v mizerném stavu a kamiony, které jsou mnohem dražší a pomalejší.
Autor: Reuters
Lidé žijící okolo trati už ztrácejí naději. "Jsem ohledně železnice pesimistický," říká Marcones Liborio de Sa, starosta města Salgueiro přímo uprostřed trati. "Privátní sektor o to nemá žádný zájem. Je to projekt, který byl motivovaný snahou rozvinout region," říká.
Autor: Reuters