náhledy
Britské stíhačky Supermarine Spitfire se staly během druhé světové války legendou. V jihoanglickém Duxfordu je spolu s dalšími veterány nebes rekonstruuje specializovaná firma. Protože však už nejsou k dispozici původní součástky, musí být vyrobeny znovu na míru. Inženýři se snaží předat zkušenosti nové generaci.
Autor: Neil Hall, Reuters
Letounů Supermarine Spitfire bylo vyrobeno přes 22 tisíc kusů. Tvořily páteř britského stíhacího letectva během 2. světové války, po porážce Hitlera jich mnoho zůstalo poškozeno. Na některé z těchto strojů se však usmálo štěstí a doputovaly do Duxfordu.
Autor: Neil Hall, Reuters
Tam už na ně čekají odborníci z Aircraft Restoration Company. Specialistům na restaurování starých letadel se už podařilo zachránit i stroje, které by jinak putovaly do šrotu.
Autor: Neil Hall, Reuters
Jedním z členů početného týmu je i Dave Smith. Na fotografii připevňuje přední část krytu kokpitu Spitfire Mk.XI. Na jeho práci ho baví hlavně to, že může využít vše, co umí. "Pokud tyto znalosti nepředáme, jednoduše vymizí," říká Smith. Talentovaných učňů, kteří by po zkušených mechanicích převzali žezlo, je totiž málo.
Autor: Neil Hall, Reuters
"Připomíná mi to časy, kdy technici znali každou součástku v letadle. Je to jako návrat do doby, v níž jsem vyrůstal," říká jeden z restaurátorů John Smith, který na fotografii pracuje s krytem motoru pozorovacího letounu Westland Lysander.
Autor: Neil Hall, Reuters
Pro mladé učně je zvládnutí pracovních postupů velkou výzvou. "Když ho vidíte, uvědomíte si, o jak pokročilý stroj šlo. A myslím, že je dobré pokračovat v tradici," říká o stroji Spitfire učeň Arun Khatrí.
Autor: Neil Hall, Reuters
K "zelenáčům" v týmu Aircraft Restoration Company rozhodně nepatří technici Nick Dean (vlevo) a Dave Smith. Na snímku pracují na ocasní části legendární stíhačky Supermarine Spitfire Mk 18.
Autor: Neil Hall, Reuters
Učni musí stroje poznat do posledního šroubku. Královskou disciplínou je oprava motoru. Učni na fotografii pracují na motoru nočního stíhače Bristol Blenheim.
Autor: Neil Hall, Reuters
Mnoho součástek již v současnosti není k sehnání a firma si je musí vyrobit. Občas se však zadaří a restaurátorům se podaří sehnat i původní součástky. Motor Rolls Royce Griffon je po práci techniků k nerozeznání od toho, který sjel před desítkami let z výrobního pásu.
Autor: Neil Hall, Reuters
Kokpity starých stíhaček mají do elektronického ovládání dnešních strojů daleko. Přesto však vyžadují velké znalosti. Své o tom ví Martin Overall, který se na jejich opravu specializuje. Na snímku zkouší ovladače v kokpitu rekonstruovaného spitfiru.
Autor: Neil Hall, Reuters
Ani v mírových časech nemohou zachráněná letadla zůstat bezzubá. Mechanici z Duxfordu si tak mohou osahat původní výzbroj, jakou je kulomet Browning 303, postrach letců nacistického Německa.
Autor: Neil Hall, Reuters
Oprava letadla má přesně daný postup. Stroj je nejprve rozložen na jednotlivé části, kterých se ujmou malé skupinky techniků. Na fotografii učeň Oliver Emmery připravuje křídla spitfiru, aby mohla být připojena k trupu.
Autor: Neil Hall, Reuters
Po doladění posledních detailů je letoun jako nový. Pohled do pečlivě opraveného přímo vyzývá: vzhůru k oblakům!
Autor: Neil Hall, Reuters
Když jsou restaurátorské práce dokončeny, je třeba letoun podrobit motorovým zkouškám. To se provádí bez krytu motoru kvůli dodatečným úpravám a nastavením. A samozřejmě za obrovského rámusu.
Autor: Neil Hall, Reuters
Pak už je stroj připravený k novým dobrodružstvím nad hrdým Albionem. Nejdříve je však potřeba provést poslední kontroly a natankovat palivo.
Autor: Neil Hall, Reuters
Na první let zrekonstruovaného stroje se už těší piloti Cliff Spink a Martin Blaize. "Miluji stará letadla, ten zvuk, vůni a historii. Spitfire je legenda a jsem moc rád, že mohu od starších kolegů získávat zkušenosti," říká šestnáctiletý učeň Conner Dimmock, který před startem čistí podvozek letadla.
Autor: Neil Hall, Reuters
Piloti samozřejmě svým technikům věří, přesto však vše opět zkontrolují. Zběžný pohled do kokpitu vystřídá krátké kolečko kolem stojícího letounu.
Autor: Neil Hall, Reuters
Když vše vypadá dobře, nezbývá nic jiného, než se usadit za knipl...
Autor: Neil Hall, Reuters
... nasadit si přilbu, nastartovat a rolovat na start. Pohled Davida Ratclifa naznačuje, že má před prvním letem také obavy.
Autor: Neil Hall, Reuters
Ty však po startu mizí a Ratcliff se může připojit ke svým kolegům z duxfordské letky. Ta své umění několikrát ročně předvádí i veřejnosti. Lidé pilotům nadšeně aplaudují a vrací se do dob soubojů z leteckých bitev o Británii. Jejich potlesk patří i oddaným mechanikům, bez kterých by kus letecké historie zmizel v prachu.
Autor: Neil Hall, Reuters