náhledy
Přesně před sto lety plul Titanic vstříc otevřenému oceánu i osudnému ledovému poli. Příběh "nepotopitelné" lodi dodnes nepřestává fascinovat. Zaoceánský parník Titanic byl postaven v Belfastu v loděnicích Harland & Wollf pro společnost White Star Line. Spolu se sesterskými loďmi Olympic a Britannic měl konkurovat parníkům Lusitania a Mauretania.
Autor: Profimedia.cz
Titanic byl ve své době největší lodí v historii, byl 269,1 metru dlouhý a 28,25 metru široký. Hrubá tonáž představovala 46 328 BRT při výtlaku 52 310 tun při maximálním ponoru 10,54 m. Výška paluby od čáry ponoru byla 18 metrů.
Autor: Archiv Live Nation
Interiér Titaniku měl představovat nejvyšší luxus své doby. Na lodi byl k dispozici bazén, knihovna, tělocvična, holičství, hřiště na squash i turecké lázně. Tři elektrické výtahy byly v té době absolutní novinkou. Dobové schéma ukazuje skladbu jednotlivých pater lodi.
Autor: Profimedia.cz
Zdvojené dno a 16 záplavových komor mělo předejít případné katastrofě. Nejvyšší bezpečnost té doby proto dala vzniknout mýtu o nepotopitelnosti, ač o tom tvůrci lodi nikdy nemluvili. Na snímku dobové pohlednice vydané před první plavbou zaoceánského parníku.
Autor: Profimedia.cz
Titanic vyplul z přístavu Southampton 10. dubna 1912. Ti, kteří z lodě vystoupili na jedné ze dvou mezizastávek v Cherbourgu či Queenstownu, měli štěstí. Na ostatní čekal osud v mrazivém oceánu.
Autor: Profimedia.cz
Pátý den plavby se loď dostala do míst, kde se podle radiodepeší okolo plujících lodí měly nacházet ledovce. Posádka však jejich varování příliš nedbala. Kvůli pozdnímu varování, špatným povelům i těžké koordinaci velké lodě se proto Titanic 20 minut před půlnocí srazil s ledovcem. Tvar osudného ledovce načrtl přeživší člen posádky J. Scarrott.
Autor: Profimedia.cz
Pět minut po srážce s ledovcem zachytil ruský parník Birma nouzové volání. "CQD - SOS from M.G.Y. We have struck iceberg sinking fast come to our assistance. Position Lat 41, 46 N., Long 50, 14 W. - MGY" (První písmenná zkratka znamená starý signál o pomoc, "come quick danger". Písmena "MGY" pak byla zkratka, pod kterou se ohlašoval Titanic.) Volání SOS bylo v roce 1912 teprve čtvrtým rokem v provozu.
Autor: Profimedia.cz
Více než dvě hodiny po nárazu se kvůli vodě uvnitř lodi začala zvedat záď. Po vyhasnutí posledních kotlů zhasla světla a jen chvilku poté se loď rozlomila na dvě části. V 2:20 zmizel Titanic definitivně pod hladinou. Pozdější kresba očitého svědka Willyho Stöwera.
Autor: Profimedia.cz
Z více než 2 200 lidí na palubě nepřežilo katastrofu asi 1 500. Mezi oběťmi byl kromě kapitána lodi a vrchního důstojníka i šéfkonstruktér lodi. Zemřela i většina milionářů cestujících první třídou. Dobová fotografie zachycuje dva záchranné čluny, které přivážejí přeživší na loď Carpathia, jež jako první dorazila na místo neštěstí.
Autor: Profimedia.cz
Vrak Titaniku jitřil představivost lidí až do roku 1985, kdy byl konečně objeven. Leží v hloubce cca čtyř kilometrů v absolutní tmě. Podle expertů je jeho vyzvednutí nerealizovatelné, protože je příliš poškozen korozí.
Autor: Archiv Live Nation
Pozůstatky z obrovské lodi jsou dodnes ceněnou součástí světových sbírek i jednotlivých dražeb. Na snímku je plátěný záchranný kruh z Titaniku s nápisem RMS TITANIC LIVERPOOL.
Autor: Profimedia.cz
Katastrofa se stala předlohou k několika snímkům. Nejznámější je bezesporu Cameronův velkofilm z roku 1997, ve kterém zazářil Leonardo DiCaprio spolu s Kate Winsletovou. Nejnavštěvovanější film té doby získal rekordních 11 Oscarů. Ke stému výročí katastrofy jde do kin v upravené 3D verzi.
Autor: Profimedia.cz
K letošnímu stému výročí potopení vyrostlo v Belfastu nové návštěvnické centrum, které se věnuje Titaniku do nejmenších detailů.
Autor: AP
Lidstvo tedy ani sto let od nejslavnější námořní katastrofy na loď nezapomíná. Velké pozdvižení proto zvedly i nové snímky, které zmapovaly celý podmořský hrob. Celkový skládaný sonarový snímek mořského dna zabírá plochu 3 x 5 námořních mil. Tvoří ho přes sto tisíc fotografií, které pořídily podmořské roboty.
Autor: AP