náhledy
V České republice je osm tisíc železničních přejezdů a ročně se na nich stane mnoho zbytečných nehod, při nichž umírají lidé. Co vidí záchranáři, když k takové nehodě dorazí? Podívejte se, čemu by mohla zabránit větší zodpovědnost řidičů.
Autor: František Vlček, MAFRA
Akce, na níž pořadatelé ze Správy železniční dopravní cesty využili i figuranty a rekvizity v podobě umělé krve, se konala v rámci Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech.
Autor: František Vlček, MAFRA
Jakých střetů je na přejezdech nejvíc? "V naprosté většině jde bohužel o jednoznačné porušení zákona ze strany řidičů silničních vozidel nebo chodců. A právě ukázka následků takového střetu a také postup záchranářů na místě bezprostředně po nehodě se staly tématem letošního ročníku," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý.
Autor: František Vlček, MAFRA
"Zatímco osobní automobil dokáže ze stokilometrové rychlosti zastavit během padesáti až osmdesáti metrů, vlaku to samé trvá dvanáct až patnáct set metrů. Pokud se někdo rozhodne nerespektovat stažené závory a pokusí se projet těsně před přijíždějícím vlakem, strojvedoucí už nemá faktickou možnost zastavit před blížícím se nebezpečím a odvrátit tak srážku," dodal šéf SŽDC.
Autor: František Vlček, MAFRA
"Stále častěji jsme svědky nerespektování výstražných znamení na přejezdech. V médiích se objevují videa, na kterých jsou vidět nejen osobní a nákladní auta, ale už i autobusy, které objíždějí spuštěné závory nebo přejíždějí přes varovně blikající přejezd," podotkl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.
Autor: František Vlček, MAFRA
Velitel pražské jednotky drážních hasičů Václav Mlejnský si ani po letech praxe nedokáže zvyknout "na to nejhorší - děti v roli zraněných".
Autor: František Vlček, MAFRA
"Už samotné vyproštění zraněných z pokroucených trosek je tak leckdy nesmírně náročné. Hraje se tu doslova o sekundy," popisuje zásah velitel drážních specialistů.
Autor: František Vlček, MAFRA
Pokud jde o usmrcené chodce, těch na přejezdech od roku 2003 výrazně ubylo. Počet srážek vozidel s vlakem však zůstává v zásadě setrvalý.
Autor: František Vlček, MAFRA
Ročně se stane zhruba 170 srážek na přejezdech, při kterých umírají desítky lidí. Loni to bylo 42 lidí, z toho 19 chodců. Zbytek připadá na posádky silničních vozidel.
Autor: František Vlček, MAFRA
Nehodám na přejezdech by mohla logicky zabránit mimoúrovňová křížení, vzhledem k hustotě železniční sítě v České republice by ale jejich masivní budování bylo příliš drahé. Výstavba nadjezdu či podjezdu podle SŽDC může vyjít až na sto milionů korun.
Autor: František Vlček, MAFRA
"Sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud se ho lidé rozhodnou nerespektovat (...) Je potřeba lidem ukázat konkrétní rizika a následky a otevřít jim oči," uzavírá letošní ročník mezinárodní akce generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Autor: František Vlček, MAFRA
Do kampaně je dnes zapojeno přes 45 železničních společností z celého světa.
Autor: František Vlček, MAFRA