náhledy
Základní verze Strykeru má dvoučlennou posádku a uveze devět plně vyzbrojených vojáků. Je dlouhá 6,95 metru, široká 2,72 metru a vysoká 2,64 metru. Hmotnost obrněného transportéru je 19 tun, s motorem o výkonu 350 koňských sil dosáhne maximální rychlosti téměř 100 kilometrů v hodině. Dojezd činí 500 kilometrů.
Autor: Reuters
Kudy projede americký vojenský konvoj
Autor: koláž iDNES.cz
Průjezd americké kolony v dubnu skončil v Rozvadově, kde vojáci Česko opustili cestou na domovskou základnu v bavorském Vilsecku. Nyní přes Rozvadov do republiky vstoupí.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Minulý průjezd - Jízda dragounů - byl do značné části pojat jako setkání s lidmi. Nynější průjezd je označován jako ryze technická záležitost, setkání nejsou na programu.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Američtí vojáci v Praze (30. března 2015).
Autor: František Vlček, MAFRA
Americký konvoj dorazil do Prahy (30. března 2015).
Autor: Martin Veselý, MAFRA
Americké transportéry za deštivé noci přijíždějí od Harrachova do Liberce. (29. března 2015)
Autor: Jan Wirnitzer, iDNES.cz
Na střední Moravě se Američané dočkali vřelého přivítání, na řadě míst vlály vlajky Spojených států.
Autor: Stanislav Heloňa, MF DNES
Lidé vítají americký obrněný konvoj v Bohumíně.
Autor: Jiří Zerzoň, MAFRA
Američané se v Česku setkali i s protestujícími. Místy byli dobře vidět, nebylo jich ale mnoho. V čele protestů stála KSČM.
Autor: Jan Daněk, iDNES.cz
I v nynější Dunajské jízdě budou zastoupeny osmikolové obrněnce Stryker. Americká armáda je používá od roku 2002 a jejich výroba skončila teprve loni v listopadu. Celkem pro pozemní síly USA vzniklo zhruba 4 500 těchto strojů.
Autor: Reuters
Vozidla Humvee (HMMWV), která Američané nasadili například v první válce v Zálivu, nahradila v ozbrojených silách USA legendární džípy. Základní model uveze čtyři vojáky, existují ale i další verze včetně sanitní či nesoucí rakety. Užívá je asi 50 armád světa včetně české (zejména v zahraničních operacích). Humvee měl původně sloužit hlavně logistice v zázemí a nebyl navržen do bojových akcí, až dodatečně vznikly jeho obrněné varianty. Zkušenosti z Iráku a Afghánistánu ale ukázaly, že ani ty nejsou schopné dostatečně ochránit vojáky zejména před improvizovanými náložemi. V současné době tak vybírají americké ozbrojené síly nástupce humvee, který bude pancéřovaný. Malá automobilka AM General vyrobila od roku 1984 na 280 000 humvee.
Autor: Oshkosh Corporation
Po českých dálnicích pojedou i podpůrné vozy HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck - těžké taktické nákladní vozidlo s vysokou pohyblivostí). Slouží v amerických ozbrojených silách od roku 1982.
Autor: Oshkosh Corporation
Základní osmikolová verze vozů HEMTT může sloužit například jako vyprošťovací vozidlo či cisterna, desetikolová varianta pak funguje jako základ systému pro přepravu vojenských kontejnerů. Mohutný vůz se dvěma řiditelnými nápravami dokáže překonat i velmi těžký terén, používá se i jako nosič raketových systémů Patriot.
Autor: Oshkosh Corporation
Do flotily podpůrných vozů americké armády patří i FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles - rodina středních taktických vozidel). Tato vozidla slouží v americké armádě od začátku 90. let.
Autor: Oshkosh Corporation
Vozy FMTV s trambusovou kabinou postupně nahradily "tradiční" náklaďáky s kapotovaným motorem. Existují v několika variantách, jež se liší nosností (typicky 2,5 a pět tun), počtem náprav, provedením kabiny i nástavbami (například valník s plachtou nebo tahač návěsů).
Autor: Oshkosh Corporation
Jako tahač návěsů slouží americké armádě také obří speciál označený jako M915. Vychází z civilního nákladního vozu automobilky Crane Carrier Company a americké ozbrojené síly jej používají od konce 70. let. Během let vzniklo postupně několik variant, včetně lehce pancéřované. Všechny slouží zejména pro rychlou přepravu nákladů i vojenské techniky po zpevněných komunikacích.
Autor: AFCENT