náhledy
Do předčasných voleb zbývá jen několik týdnu a většina stran již zahájila billboardové kampaně. Podle mediálního odborníka Daniela Köppla však nejsou vždy zcela povedené. ODS a lidovcům chybí výrazné tváře, Zemanovci se to snaží "dohnat" tváří prezidenta. Z profesního hlediska nejkvalitněji zpracované jsou billboardy ČSSD a ANO. To však podle Köppla úspěch nezaručuje. "Jedna věc je krása produktu, a druhá věc funkčnost. A překvapivě to není tak, že krása je vše," vysvětluje.
Autor: koláž iDNES.cz
ODS rozjela kampaň nazvanou Volím pravici. Na billboardech je přitom tento slogan, ale chybí název strany. "Tak to většinou končí, když politická strana nemá tváře a ani téma, které by mohla dát na billboard. Předpokládám, že přijde ještě druhá vlna billboardů, kde se pokusí ODS komunikovat již i něco konkrétního. V této podobě dělá ODS dvojí práci - nejdříve chce naučit lidi na internet, a pak teprve vysvětlovat, co chce," míní Köppl. Billboardová kampaň je podle něho nepraktická a složitá.
Autor: MAFRA
Občanští demokraté se podle svého mluvčího Jiřího Sochora snaží zdůraznit, že jsou nejstarší pravicovou stranou. Zvláštní je, že ODS na své billboardy dala modrého ptáčka - symbol sociální sítě Twitter, která v Česku nepatří mezi nejrozšířenější. "Svým způsobem ale musí být Twitter rád, protože se jí (soc. síti) dělá kampaň zadarmo," uvedl Köppl. Mluvčí ODS Sochor zároveň serveru iDNES.cz řekl, že strana chystá i další vlnu billboardů, kde už budou hlavní tváře občanských demokratů.
Autor: Josef Kopecký, iDNES.cz
Kampaň Zemanovců podle Köppla odráží známý sarkasmus tradovaný v reklamě: "Když nemám co sdělit, tak tam dám buď nahou holku, nebo celebritu." A prezident je určitým způsobem celebritou. "Ta sice přiláká pozornost spotřebitelů (pozitivní i negativní), protože jej spotřebitelé/voliči znají, ale tím to asi končí," vysvětluje Köppl. Ani z grafického hlediska Zemanovci podle mediálního odborníka příliš nezabodovali. Logo strany je umístěné v místě, kterému konzumenti tohoto média věnují nejméně pozornosti. Psané písmo na billboardu je, pokud se nejedná o milostný vzkaz, chybou, protože je obtížně čitelné. "Jen těžko na této ploše hledat něco, co je správně," dodává Köppl.
Autor: Mediafax.cz
Kromě korespondenčních lístků s podobiznou prezidenta Zemanovci připravili už před časem také negativní kampaň. Se sloganem "Stop Kalouskovi!" zaútočili na bývalého ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09). Je to zatím jediný případ negativní kampaně. Do předčasných voleb však stále zbývá sedm týdnů a billboardy budou přibývat. Právě TOP 09 by ty své měla představit příští týden.
Autor: ČTK
"Reklamní branže už žije vtipem, že za stranou ANO je Babišův nový byznys - prodej bílých košil," prozradil Köppl. Z profesního pohledu to však prý je nejlépe odvedená práce. Prioritou jsou osobnosti, proto jsou tím prvním, co vidíme. "Navíc v čelním pohledu - vždy když se na vás někdo dívá, tak pohled opětujeme (to máme dáno výchovou od mala) a fixujeme tím tváře," komentuje Köppl.
Autor: ČTK
Logo Babišovy strany je umístěné na konci vzkazu přesně tak, aby si náš mozek zapamatoval cestu osobnost - logo. Chytrou volbou je i bílé pozadí billboardu, které naznačuje čistotu.
Autor: Josef Kopecký, iDNES.cz
"Klasika klasik. Žádné složitosti a pěkně rychle na věc," komentuje Daniel Köppl billbordy sociální demokracie. Na zaznamenání toho, co je na billboardu, jsou třeba při prvním kontaktu zhruba dvě až tři sekundy, u druhého pak stačí již i desetiny sekund. Z profesního pohledu tak podle něho na billboardu ČSSD nic špatného není. Jediné, co se dá rozporovat, je negativní písmo (bílé písmo na oranžovém podkladu), které obecně více namáhá oči a hůře se proto čte.
Autor: František Vlček, MAFRA
Billboard je zajímavý vnitřním rozporem - moderní písmo sloganu oproti starému písmu v logu ČSSD. Pozitivní je použití obličeje, který automaticky láká pozornost. "Z pohledu neverbální komunikace je postoj Sobotky uzavřený (pravá ruka uzavírá postoj), což může implikovat uzavřenost, skrývání věcí. Tento pocit pak nezachrání ani čelní pohled," vysvětluje Köppl.
Autor: František Vlček, MAFRA
Billboardy lidovců popisuje mediální expert jako "něco mezi reklamou na slunečnicový olej a vzpomínkou na devadesátá léta". Umístění sloganu do středu billboardu podle Köppla není obvyklé, stejně jako umístění loga (jednoho z nejdůležitějších sdělení) do středu. Z reklamy prý lze usuzovat, že si je strana vědomá, že Pavel Bělobrádek není známou osobností a je potřeba budovat o jeho existenci povědomí. Podobně jako u ČSSD je i zde problémem nekonkrétní příslib. "I zde je tedy otázka, co asi zadavatel reklamy chtěl aby si spotřebitel zapamatoval? Slunečnici? Veselého pána?" ptá se Köppl.
Autor: ČTK
TOP 09 své billboardy teprve připravuje a představit by je měla v příštích týdnech. Mohutnou billboardovou kampaň však prý neplánuje, chce se zaměřit spíše na sociální sítě. Strana zelených v rámci předvolební kampaně naopak plánuje jakési "antibillobardy". Chce tak poukazovat na to, že reklamy by měly zmizet od silnic, kde odvádí pozornost řidičů. Kampaň připravují také komunisté. Zaměřena bude na jednotlivé kraje a jejím ústředním (klasickým) heslem bude "S lidmi pro lidi."
Autor: Radek Cihla, MAFRA