

Kolem půl jedenácté dopoledne Martin konečně prokličkoval venkovskými silnicemi až na místo nakládky. Cesta plná ostrých zatáček a kruhových objezdů ho čeká ještě jednou, tentokrát ovšem s plným návěsem. Jak navíc přiznává, tuto trasu dnes jede vůbec poprvé.
Autor: iDNES.cz
Pár desítek kilometrů od Paříže nastal čas sjet z dálnice a připravit se na nakládku zboží. Firma, ke které míříme, ovšem sídlí v místě, kam se dá dostat jen přes vesnici. Ta je navíc posetá kruhovými objezdy. „Tohle nechci jet zpátky naloženej, to bude očistec,“ obává se Martin.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Tahač, kterým tento týden jedeme, patří na příštích pár let jen Martinovi. „Akorát když mám dovolenou, jezdí s ním někdo jiný,“ vysvětluje. Nestává se ani to, že by musel na cestu vyrazit v jiném autě.
Autor: iDNES.cz
Ostré francouzské sluníčko je zatím nízko nad obzorem a pálí tak bočním okénkem přímo do kabiny. Jinak cesta probíhá poklidně, doprava není hustá.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Ostré francouzské sluníčko je zatím nízko nad obzorem a pálí tak bočním okénkem přímo do kabiny. Jinak cesta probíhá poklidně, doprava není hustá.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Do kamionu jsem přistoupil na čerpací stanici u calaiského přístavu. Její parkoviště přes noc hostilo nejméně tři desítky kamionů, na bezpečnost kromě zaměstnanců odpočívadla dohlíželi také četníci. Čerpací stanice stojí na dohled od Džungle, jak místní přezdívají obrovskému uprchlickému táboru na okraji města.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Do kamionu jsem přistoupil na čerpací stanici u calaiského přístavu. Její parkoviště přes noc hostilo nejméně tři desítky kamionů, na bezpečnost kromě zaměstnanců odpočívadla dohlíželi také četníci. Čerpací stanice stojí na dohled od Džungle, jak místní přezdívají obrovskému uprchlickému táboru na okraji města.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Než přejedeme z Belgie do Francie, je potřeba natankovat. Nádrž pobere 735 litrů nafty, Martinovo volvo potřebuje zhruba 32 litrů na 100 kilometrů cesty. S plnou nádrží tedy může ujet téměř 2300 kilometrů.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Kennedyho tunel pod řekou Šeldou slouží řidičům jako signál, že bez dostali přes Antverpy. Martin je spolu s německým Kasselem považuje za jedno z nejrizikovějších míst, kde hrozí uváznutí v kolonách. Tentokrát jsme však měli štěstí jak v Kasselu, tak i v Antverpách (16. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Parkoviště u belgického Beerse české kamiony opustily před půl druhou ráno. Do přístavu v Calais by podle plánu měly dorazit mezi pátou a šestou hodinou.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Kabina kamionu není zrovna pětihvězdičkový hotel, vyspat se zde ale prý dá poměrně pohodlně. No, uvidíme. Čeká na mě horní sklápěcí lůžko, řidič Martin má už dole připravené peřiny - jak jinak než s obrázky kamionů.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Belgické parkoviště nenabízí žádný velký luxus. Čerpací stanice zrovna prochází přestavbou a na toaletu se musí přes staveniště, přesto se však během odpoledne zaplnilo do posledního místa - poslední tři zabraly právě modré kamiony Martina, Zdeňka a Tomáše. Nikdo další už tady nepřespí. Řidiči měli tentokrát štěstí, hledání dalšího parkoviště by mohlo znamenat překročení povolené doby řízení.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Martin Matoušek řídí kamion už asi 18 let, většinu z nich strávil ve službách společnosti Zdemar.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Posledních pár desítek kilometrů pondělní cesty kamion zavedly na belgický venkov. Na silnici jsme téměř sami a řidiči už plánují, na kterém parkovišti přenocují.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Řidiči kamionů se snaží svůj náklad i samotný vůz chránit všemi dostupnými prostředky. Přístup zlodějů i běženců do návěsu zkomplikuje pevná konstrukce, návěsy kryté plachtou mívají v dnešní době na přivaděči do přístavu v Calais vážný problém. Běžence odrazují i plomby. „Dávají se dozadu na vrata a z boku na kurty, aby se nedala odkrýt vrchní plachta. Ono to tedy jde, ale už porušíš plombu,“ vysvětluje Martin. Uprchlíci vědí, že porušené plomby neuniknou pozornosti řidiče ani celníků, a velká část z nich se tak raději poohlédne po nezabezpečeném kamionu.
Autor: iDNES.cz
„I kdybych se na televizi chtěl dívat, od volantu na ní neuvidím. A ze sedadla spolujezdce zase těžko budu řídit kamion,“ ohrazuje se řidič Martin proti vzkazu od čtenáře, který si na palubní desce všiml dálkového ovladače.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Doprava v okolí Dortmundu zhoustla v obou směrech. „Stojíme,“ ozvalo se dokonce několikrát z vysílačky od kolegy z prvního kamionu. Neplánovaná zastávka se však nikdy příliš neprotáhla. (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Zhruba po šesti hodinách jízdy přišel čas na další povinnou přestávku. Stejně jako ta předchozí potrvá 45 minut a začíná vyplňováním papírů.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Vzájemné předjíždění kamionů mnohé řidiče menších a rychlejších vozů dopaluje, jinak by ovšem přepravní firmy nestíhaly termíny.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Stavební ruch zúžil dálnici i v okolí Kasselu, doprava však není moc hustá, a tak jízda pokračuje plynule.
Autor: iDNES.cz
Stavební práce před městem Kassel zúžily dálnici v našem směru ze tří pruhů na jeden.
Autor: iDNES.cz
Uprchlíci se ve snaze přejet do Anglie snaží schovat, kde to jen jde. Například Martin nedávno vyháněl běžence omotaného kolem zadní nápravy.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Souboj kamionu, cisterny a maringotky na dálnici A38 (15. června 2015)
Autor: iDNES.cz
Souboj kamionu, cisterny a maringotky na dálnici A38 (15. června 2015)
Autor: iDNES.cz
Řidiči Tomáš a Zdeněk odpočívají po prvních třech hodinách jízdy (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Přestávka u dálnice A38 (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Pravidelné přestávky se sice konají poblíž čerpacích stanic nebo motorestů, ranní kávu si však kamioňáci uvařili vlastní.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Do francouzského Calais vyrazil reportér iDNES.cz s trojicí kamioňáků. V kabině sedí spolu s Martinem Matouškem (vlevo), doprovází je také řidiči Zdeněk (uprostřed) a Tomáš.
Autor: iDNES.cz
Podobný pohled zná asi každý, kdo někdy projížděl Německem. Dálnici A38 (a zdaleka nejen tu) lemují každých pár kilometrů větrné elektrárny.
Autor: iDNES.cz
Dálnice A38, podle řidičů nejnudnější úsek celé cesty do Anglie.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Řidiči společnosti Zdemar absolvují cestu společně v předem určeném pořadí. U Lipska však kamionů přibylo a některé formaci narušily, tak se začalo předjíždět.
Autor: iDNES.cz
Dálniční tunely v okolí Drážďan potrápily zejména redakční internetové připojení (15. června 2015)
Autor: iDNES.cz
Východ Slunce nad východním Německem z kabiny kamionu (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Výhled z kabiny kamionu krátce před opuštěním Česka. Modrý kamion vpředu patří rovněž společnosti Zdemar a taktéž míří do Anglie.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Vozový park společnosti Zdemar v severočeských Chabařovicích. Několik kamionů v pondělí ráno vyráží do Velké Británie. (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Kamiony společnosti Zdemar míří do Velké Británie. V kabině jednoho z nich cestuje i reportér iDNES.cz (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Kamion společnosti Zdemar vyráží do Velké Británie, do francouzského Calais poveze i reportéra iDNES.cz (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Kamion společnosti Zdemar vyráží do Velké Británie, do francouzského Calais poveze i reportéra iDNES.cz (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Do Velké Británie míří kromě kamionu Martina Matouška (vlevo) i vůz jeho kolegy. (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Pohled do kabiny kamionu společnosti Zdemar, kterým reportér iDNES.cz spolu s řidičem Martinem Matouškem vyrazili do Francie. (15. června 2015)
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
MAPA: Kamionem přes Evropu
Autor: Přispěvatelé OpenStreetMap.org / iDNES.cz