Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Carrithersovy fotky z dekadentního newyorského Clubu 57 získávají na ceně

  16:20aktualizováno  16:20
Robert Carrithers, vyrůstající v Chicagu, se vyskytl ve správném čase na správném místě. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se přestěhoval do New Yorku, do čtvrti East Village; studoval fotografii a herectví. Především však objevil ostrý Club 57, kde to žilo. Fotil lidi motající se kolem něho. Ty snímky teď představuje pražská Fotograf Gallery.

Z výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery - Keith Haring | foto: Robert Carrithers

Robert Carrithers, který momentálně žije v Praze a chce zde natočit i celovečerní film, nikdy nebyl a není – soudě nejen z výstavy nazvané The Groovy dada lounge revisited, nýbrž i z jeho internetových stránek (http://www.robertcarrithers.com) – žádný takzvaný velký fotograf, který má svůj styl, svoji nezaměnitelnou vizualitu. Je to takový poučený „cvakal“, jenž neřeší, zda snímek má, či nemá vysoké estetické parametry. Především a prostě dokumentuje lidi, s nimiž přichází do styku. Postaví si je bez velkých aranží před objektiv, exponuje - a má to!

Pohled do výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery

Pohled do výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery

O expozici

Robert Carrithers: The Groovy dada lounge revisited

Basquiat, Haring, newyorská scéna osmdesátých let a dekadentní Club 57
Kurátor Pavel Turek. Fotograf Gallery, Školská 28, Praha 1. Výstava trvá do 20. dubna, otevřena je vždy v úterý až v pátek od 12 do 18 hodin, vstupné dobrovolné.

Tenhle „amatérismus“ však obstál i v profesionálním uměleckém provozu a před soudy kritiky - když vyjevil své opodstatnění. Když se totiž ukázalo, že dokáže přinést nezastupitelné svědectví o určitém způsobu života a že právě syrovost a spontaneita, lhostejné k technické perfekci, jsou adekvátním výrazem takové autorské výpovědi. Nabízí se v této souvislosti samozřejmě jmenovat proslulou Nan Goldinovou, která dokumentovala své milenecké vztahy a „husté“ životy svých přátel, z nichž nejeden předčasně zemřel (na AIDS, na drogy). Lidé, kteří tímhle rychlým způsobem odešli na věčnost, se nacházejí i na Carrithersových záběrech – on dokonce i zvěčnil dnes celosvětově známé legendy, tehdy ještě se ti dva muži nacházeli v plné životní síle a ve fázi lokální proslulosti; konkrétně myslím výtvarníky Keitha Haringa (1958-1990) a Jeana-Michela Basquiata (1960-1988).

Pohled do výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery - Samo čili

Pohled do výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery - Samo čili Jean-Michel Basquiat

Na snímcích černobílých i barevných, výškových i šířkových formátů, na portrétech i momentkách, na pracích zarámovaných i jen připíchnutých na zeď pražské Fotograf Gallery, na dobových zvětšeninách zachovalých i vyšisovaných působením času defilují desítky postav. Šly tenkrát do toho v Clubu 57 naplno (roku 1983 byl ten podnik uzavřen). To je z těch snímků cítit. Tvrdá reaganovská sociální politika a razantní občanské a postojové reakce na ni. Dekadence odvazů a hry doopravdy coby odezva na expandující konzumerismus. Ten – mimochodem - během pár let vyhrál: koupil si a přivlastnil Harringa, zpeněžil Basquiata, a nejen je. Carrithers přináší svědectví z první linie. Byl to divoký mejdan, který stál za to, protože se tvořilo bez ohledu na následky a výdělky: malovalo se, hrála muzika, pořádaly performance, scénické kusy. Carrithersovým fotkám se dá vlastně všechno „nefotografické“ prominout, protože o primárně umělecké fotografie v tomhle případě vůbec nejde, což na výstavě nevylučuje výskyt několika obrazově pěkných portrétů.

Z výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery - Tom Scully & Maggie

Z výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery - Tom Scully & Maggie McDermitt

Instalace Carrithersových dokumentů je ve Fotograf Gallery řešena obdobně jako předchozí zdejší expozice, kolektivní prezentace Tichá žena, v níž kurátor Pavel Vančát shromáždil různé, vesměs amatérské československé fotografie žen z časů normalizace. Pozitivy byly v případě obou výstav „vrženy“ na galerijní zdi ve shlucích a bez popisků, aby nevystupovali do popředí jednotlivé záběry a protagonisté na nich, nýbrž aby vynikl společný duch oněch záběrů. Informace o jednotlivých fotkách jsou pak dostupné u vchodu, kde si divák může na seznamech dohledat, kdo a co na kterém snímku je.

Funguje to, jen by se z toho neměla stát ve Fotograf Gallery zvyklost a macha. Nejpřípadnější prezentací Carrithersových úlovků z Clubu 57 by asi ovšem byla kniha s doprovodnými texty včetně rozšířených popisků.

Z výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery - konceptuální skupina

Z výstavy Roberta Carritherse v pražské Fotograf Gallery - konceptuální skupina ART


Autor: Kavárna


Pelikán v Rozstřelu: Varování před půjčkami jako u cigaret? Nejsem proti





Hlavní zprávy

Seat Leon III 1,2 TSI
Seat Leon III 1,2 TSI

r.v. 2014, naj. 75 206 km, benzín
249 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.