Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Fota týraných Iráčanů nemusí být pravá

  9:19aktualizováno  9:19
Zdroje blízké britské armádě zpochybňují pravost šokujících fotografií, které ukazují údajné britské vojáky, jak mučí iráckého zajatce. Podle nich není vyloučeno, že snímky nebyly vůbec pořízeny v Iráku.

Na fotech, jež uveřejnil 30. dubna list Daily Mirror, mimo jiné voják močí na skrčeného válečného zajatce, jenž má pytel na hlavě. Na dalším míří zbraní do vězňova rozkroku, na jiném mu míří na hlavu.

Údajní svědkové - další britští vojáci - uvedli, že Iráčan podstoupil osmihodinové mučení, po kterém zůstal ležet krvácející, s vyraženými zuby a zlomenou sanicí. Nakonec prý byl shozen z nákladního auta a ponechán osudu.

Pobouřená Británie už začala s oficiálním vyšetřováním případu a premiér Tony Blair prohlásil, že jsou-li fotografie pravé, pak jde o něco absolutně neakceptovatelného.

Podle BBC však armádní zdroje nyní upozorňují na určité nesrovnalosti s tím, že snímky ani nemusely být pořízeny v Iráku. Automatická puška, která je na nich zachycena, je asi SA80 mk 1 - tu však jednotky v Iráku nemají.

Britští vojáci tam zároveň nenosí pouštní klobouky, jaký má muž na jednom ze snímků, ale barety a helmy. Konečně typ nákladního automobilu Bedford, který byl zachycen na pozadí jedné z fotografií, údajně nebyl v Iráku vůbec nasazen.

Další pochybnosti vyvstávají kolem "fotbalového" trička, které má na sobě údajný irácký vězeň. Vojenské zdroje se ptají, zda by koaliční vojáci vůbec povolili vězňům takový oděv.

Plukovník Bob Stewart, který velel britským jednotkám na Balkáně, řekl BBC, že si není jist, zda jsou snímky pravé, či nikoli. Bez ohledu na to však působí podle něj jako odjištěný granát. Podle posledních zpráv už také snímky vyvolaly pobouření na celém Blízkém východě.

Fotografie, na nichž zajaté Iráčany týrají pro změnu američtí vojáci, před několika dny zveřejnila také americká televize CBS. Na záběrech pořízených ve věznici v Bagdádu je například zachycen irácký vězeň, kterého vojáci přinutili stát s přikrytou hlavou na bedně pod pohrůžkou, že bude usmrcen elektrickým proudem, jestliže spadne.

Amnesty International, mezinárodní organizace hájící lidská práva, oznámila, že americké i britské vojenské úřady již dříve upozornila na případy ponižování iráckých zajatců.

Sama na to přišla díky svědectví zajatců, kteří byli později propuštěni a kteří hovořili o svazování, bití, psychologickém týrání a ponižování. Amnesty podotkla, že úřady na její informace nebraly zřetel a nepřijaly potřebná opatření.

Londýňan si čte Daily Mirror, který zveřejnil fotografii vojáka močícího na Iráčana, 3. května 2004

Autoři:


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.
Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora "papírové" Kavárny v MF DNES. Chtěl...  celý článek

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve
ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V bublině žije i Václav Klaus. To jsou témata...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.