Závodníci se v médiích chlubili, že si vyzkoušeli řízení vlaku s lidmi

Závodníci se v médiích chlubili, že si vyzkoušeli řízení vlaku s lidmi | foto: Jan Zátorský, MF DNES

Fittipaldi řídil pendolino proti předpisům, zjistila inspekce

  • 109
České dráhy porušily předpisy, když brazilskému závodníku Emersonu Fittipaldimu umožnily řízení pendolina. Tak podnět redakce iDNES.cz uzavřela Drážní inspekce, když vyslechla některé zaměstnance. Závodník neměl oprávnění k řízení vlaku, což mohlo vážně ohrozit cestující.

Slavný pilot formule Brazilec Emerson Fittipaldi vyměnil 11. října kokpit formule za kokpit vlakové soupravy Pendolino. - více zde

Při jízdě z Prahy do Vídně si na několik minut vyzkoušel řízení vlaku SuperCity. "Snad mne nikdo u řízení neviděl, nechtěl bych tu rozpoutat paniku," řekl Fittipaldi bezprostředně po řízení.

Spolu s ním se u páky vystřídali i čeští závodníci Tomáš Enge a Erik Janiš. Enge už dříve iDNES.cz prozradil, že při řízení ujel několik kilometrů a že přidával a ubíral rychlost. - více zde

"Závodníci prokazatelně manipulovali s pákou, která má i v režimu autopilota vliv na jízdu vlaku," uvedl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

I takový úkon Drážní inspekce považuje za řízení vlaku. Z provedených státních dozorů pak inspekce zjistila, že závodníci "neměli zdravotní ani odbornou způsobilost" k řízení soupravy.

"Jízda vlaku tak byla provozována v rozporu s platnými předpisy Českých drah a právním řádem České republiky," uzavřel Kučera. Inspekce nyní případ předá Drážnímu úřadu.

"Pokud Drážní inspekce tvrdí, že manipulace s pákou v režimu autopilota má na řízení vlaku vliv, pak lže a mate veřejnost," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. "Když je zapnutý autopilot, může se pákou výkonu pohybovat jakkoli, na jízdu pendolina to vliv nemá," upřesnil.

Mluvčí navíc uvedl, že v daném úseku zařízení monitorující vlastnost jízdy naměřilo naprosto konstantní rychlost. "Nebyly tam žádné rychlostní výkyvy. Na naprosto stejné úrovni přitom dokáže rychlost držet jen autopilot nebo velice zkušený strojvedoucí," doplnil Kubala. Tato "extrémní dokonalost" jízdy tak dokazuje, že vlak v tu chvíli neřídil nikdo neoprávněný.

ČD věc zlehčovaly, pak inspekci radily
Dráhy se od počátku tvářily, že problém neexistuje. Nejprve tvrdily, že šlo pouze o předstírané řízení kvůli fotografiím, později obvinily Drážní inspekci, že problém medializuje. Až poté připustily, že vlak jel v režimu autopilota.

Drážní inspekce proto vyslechla dva svědky z řad zaměstnanců Českých drah, kteří se akce zúčastnili. Strojvedoucí potvrdil, že závodník manipuloval s pákou. Ta, třebaže je vlak v režimu autopilota, slouží k regulaci výkonu vlaku včetně jeho rozjetí.

Kontrolor vozby naopak tvrzení popřel. Třetího svědka, zaměstnankyni generálního ředitelství Českých drah, která akci organizačně zajišťovala, Dráhy ani po třech urgencích neuvolnily. Drážní inspekci pouze vzkázaly, ať raději vyslechne samotného Fittipaldiho. Tím porušily dříve veřejně deklarovaný příslib, že jsou kdykoliv připraveny svá tvrzení prokázat.

Na stránkách týdeníku Železničář dokonce inspekci, která na ně má dohlížet, Dráhy vzkázaly, že měla o případu mlčet. "Domníváme se, že by bylo lépe, kdyby Drážní inspekce reagovala na dotaz novináře stručně tak, jak se obvykle vyjadřuje např. policie ČR, pokud je dotazována: Nemáme o tom žádné informace, váš podnět bude vyšetřen."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video