Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl...

Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl pořízen několik dnů před pádem mostu. | foto: Policie ČR

Firmy po nehodě ve Studénce potíže zapíraly, prozradil je až železničář

  • 17
Prvním, kdo upozornil na vychýlení mostní konstrukce ve Studénce a na problémy s pojezdovými vozíky, byl jeden ze železničářů pohybující se u stavby den před tragickým sesutím mostu před mezinárodní rychlík. Když pak na výzvy vyšetřovatelů pár dnů po nehodě zareagoval a věc ohlásil, přiznaly problémy i stavební firmy.

Jak vyplynulo z pondělního jednání soudu tragédie, při které zahynulo osm cestujících a přes devadesát jich bylo zraněno, na začátku policejního vyšetřování všichni tvrdili, že na stavbě nebyl sebemenší problém. Pak se ale přihlásil svědek, který tvrdil opak.

Strojvedoucí den před nehodou posunoval v místě stavby mostu vagony, a když měl čas, pozoroval dělníky okolo. A viděl, že konstrukce je vychýlená. Vyšetřovatelům se přihlásil několik dní po nehodě a to na základě výzvy v médiích. V pondělí vše vypověděl před senátem soudu.

Konstrukce byla vychýlená a snažili se ji narovnat

"Viděl jsem, že na mostě probíhá nějaká činnost. Odhadoval jsem to na jeho zvedání. Připravoval se tam jeřáb a na konstrukci pracovali dva lidé. Snažili se ji dát do osy, v té době byla vychýlená podle mého odhadu o patnáct stupňů," řekl svědek, který vše sledoval asi ze vzdálenosti padesáti metrů. "Všiml jsem si i toho, že kolečka podpůrných vozíků zcela nedoléhala na konstrukci," dodal.

Teprve po tomto svědectví přiznali zhotovitel stavby firma ODS-Dopravní stavby Ostrava i subdodavatel Bögl a Krýsl, kteří mostovku nad tratí zasouvali, že měli problém se zaseknutými kolečky podpůrných vozíků. A právě to byla podle vyšetřovatelů jedna z příčin neštěstí.

Vlaky pod mostem jezdily bez rychlostního omezení

Železničář stavbu pozoroval několik minut a necítil se bezpečně. Raději z lokomotivy, která stála v blízkosti stavěného mostu, odešel. "Mostovka byla od pohledu těžká a nevzbuzovala důvěru. Zvlášť, když jsem viděl to vychýlení. Proto jsem uvítal, že tam vidím jeřáb. Říkal jsem si, že se to chystají opravit," uvedl svědek.

Potvrdil i to, že vlaky pod mostem jezdily plnou rychlostí. "Žádná omezení tam nebyla. Kdyby to bylo na mně, tak bych rychlost omezil. Už jen proto, že by to bylo bezpečnější. Pohybovalo se tam dost lidí a jen oranžová vesta je neochrání před rozjetým vlakem. Když jsem pod různými stavbami projížděl v minulosti, vždy tam byla omezení," řekl.


Video