Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Firmy po nehodě ve Studénce potíže zapíraly, prozradil je až železničář

  14:50aktualizováno  14:50
Prvním, kdo upozornil na vychýlení mostní konstrukce ve Studénce a na problémy s pojezdovými vozíky, byl jeden ze železničářů pohybující se u stavby den před tragickým sesutím mostu před mezinárodní rychlík. Když pak na výzvy vyšetřovatelů pár dnů po nehodě zareagoval a věc ohlásil, přiznaly problémy i stavební firmy.

Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl pořízen několik dnů před pádem mostu. | foto: Policie ČR

Jak vyplynulo z pondělního jednání soudu tragédie, při které zahynulo osm cestujících a přes devadesát jich bylo zraněno, na začátku policejního vyšetřování všichni tvrdili, že na stavbě nebyl sebemenší problém. Pak se ale přihlásil svědek, který tvrdil opak.

Strojvedoucí den před nehodou posunoval v místě stavby mostu vagony, a když měl čas, pozoroval dělníky okolo. A viděl, že konstrukce je vychýlená. Vyšetřovatelům se přihlásil několik dní po nehodě a to na základě výzvy v médiích. V pondělí vše vypověděl před senátem soudu.

Konstrukce byla vychýlená a snažili se ji narovnat

"Viděl jsem, že na mostě probíhá nějaká činnost. Odhadoval jsem to na jeho zvedání. Připravoval se tam jeřáb a na konstrukci pracovali dva lidé. Snažili se ji dát do osy, v té době byla vychýlená podle mého odhadu o patnáct stupňů," řekl svědek, který vše sledoval asi ze vzdálenosti padesáti metrů. "Všiml jsem si i toho, že kolečka podpůrných vozíků zcela nedoléhala na konstrukci," dodal.

Teprve po tomto svědectví přiznali zhotovitel stavby firma ODS-Dopravní stavby Ostrava i subdodavatel Bögl a Krýsl, kteří mostovku nad tratí zasouvali, že měli problém se zaseknutými kolečky podpůrných vozíků. A právě to byla podle vyšetřovatelů jedna z příčin neštěstí.

Vlaky pod mostem jezdily bez rychlostního omezení

Železničář stavbu pozoroval několik minut a necítil se bezpečně. Raději z lokomotivy, která stála v blízkosti stavěného mostu, odešel. "Mostovka byla od pohledu těžká a nevzbuzovala důvěru. Zvlášť, když jsem viděl to vychýlení. Proto jsem uvítal, že tam vidím jeřáb. Říkal jsem si, že se to chystají opravit," uvedl svědek.

Potvrdil i to, že vlaky pod mostem jezdily plnou rychlostí. "Žádná omezení tam nebyla. Kdyby to bylo na mně, tak bych rychlost omezil. Už jen proto, že by to bylo bezpečnější. Pohybovalo se tam dost lidí a jen oranžová vesta je neochrání před rozjetým vlakem. Když jsem pod různými stavbami projížděl v minulosti, vždy tam byla omezení," řekl.

Autor:


Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Policisté pátrají po muži, který se pokusil znásilnit ženu v Ostravě
Žena se ubránila znásilnění na zastávce vymyšlenou chorobou

Neznámý muž se před pár dny v Ostravě pokusil znásilnit čtyřiačtyřicetiletou ženu. Ta ho od činu odradila vymyšlenou nemocí. Z místa činu pak s agresorem...  celý článek

Čepel nože, kterou útočník bodl poškozenému do břicha (březen 2017).
Soud řeší loupež s nožem, napadený říká o útočníkovi, že je dobrý člověk

Vězení na dva až deset let je hrozí čtyřicetiletému prodavači kebabu za napadení svého kolegy ve stánku s občerstvením. Událost se stala letos v dubnu v...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.