Konference, na níž přispěl Ústecký kraj třemi miliony korun, se konala v prosinci v ústeckém hotelu Clarion.

Konference, na níž přispěl Ústecký kraj třemi miliony korun, se konala v prosinci v ústeckém hotelu Clarion. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Firma vrátí část milionové dotace na konferenci, kterou nepořádala

  • 15
Firma, která dostala od Ústeckého kraje na pořádání konference o problémech regionu 3 miliony korun, část dotace vrátí. MF DNES upozornila, že konferenci pořádal někdo jiný, než kdo dotaci obdržel, a vyšla jen na 450 tisíc korun. Záležitostí se zabývá i policie.

"Minulý týden byl zástupce společnosti jednat na úřadě, kde byl dohodnut další postup a vrácení části dotace," uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková. Kolik peněz firma vrátí, oznámí tento týden.

Marketing Research Point na svých stránkách uvádí, že se zabývá podnikatelskou a poradenskou činností a v logu má uveden slogan Dobrá rada nad zlato. Jako by tím oznamovala, jak drahé jsou její služby. Ústecký kraj stály přesně 2 970 000 korun.

Ostravská firma byla zapsána v obchodním rejstříku loni 16. března. O pouhé dva dny později podala jednatelka Emília Hartmannová žádost o příspěvek 2,97 milionu korun z Fondu hejtmanky na konferenci nazvanou Kritické oblasti rozvoje Ústeckého kraje s celkovým rozpočtem 4,32 milionu. Krajští zastupitelé 13. dubna žádost firmy bez zkušeností schválili.

Majitelka firmy tvrdila, že akce proběhne 7. prosince v ústeckém hotelu Clarion. Tam se skutečně debata o potížích severu konala, ale pořádaly ji Hospodářské noviny a agentura Bison&Rose. Akce je vyšla na 450 tisíc (o konferenci čtěte zde).

"Marketing Research Point neznám a nikdy jsem s ním nespolupracovala," prohlásila překvapeně Alexandra Mindošová, manažerka společnosti Bison&Rose.

Spřízněné firmy

Firma Marketing Research Point nyní uvádí, že poté, co získala od krajského úřadu miliony, předala zakázku Agentuře Orange. "Vzhledem k náročnosti celé akce byla ke spolupráci přizvána společnost Agentura Orange s. r. o., a to prostřednictvím výběrového řízení," uvádí firma na svém webu.

A je zřejmě jen velkou náhodou, že obě firmy jsou propojené. Marketing Research Point patří firmě Collegeconsulting, kterou založila Matinata Marcely Krplové. A Matinatě patří i Agentura Orange.

Na uskutečnění akce slíbené v březnové žádosti o dotaci měl příjemce peněz lhůtu do konce roku. Čas se krátil. "Někdy v říjnu, když jsme chystali Fórum Hospodářských novin v Ostravě, nás Agentura Orange oslovila, jestli bychom s ní spolupracovali v Ústí," vzpomíná Mindošová z Bison&Rose.

"Chtěli jsme zvýšit prestiž naší akce," vysvětluje Marcela Kreplová z Orange. Na rozdíl od skutečných nákladů 450 tisíc korun tvrdila firma Marketing Research Point v žádosti o krajské peníze, že konference vyjde na 2,3 milionu korun.

Firma projekt předčasně ukončila

Další dva miliony měla stát publicita, webová prezentace a tisk a distribuce odborné publikace. Na to už ale nedošlo. Firma nyní tvrdí, že projekt kvůli "mediálnímu běsnění" předčasně ukončila a slíbila, že peníze vrátí.

Na webových stránkách dál sveřepě trvá na tom, že šlo v Ústí o její konferenci. To ovšem naráží na odpor skutečných pořadatelů. "Marketing Research Point jsme požádali, aby ze svých internetových stránek odstranila program a veškerou prezentaci z konference, protože to nebyla jejich akce," říká Mindošová. "Teď vidím, že to neodstranili, takže to budou muset řešit naši právníci," dodala.

Není to jediný případ vyplácení krajských peněz na podezřele drahé projekty (o dalším čtěte více zde). Politici však celý systém hájí. "Máme lidi, kteří vše administrují, doporučí žádost pracovní skupině, pak to schválí rada a zastupitelstvo," přibližuje systém náměstek hejtmanky Pavel Kouda.

Mluvčí kraje Magdalena Hanáčková nicméně zjištění MF DNES označila za podnět, který vedení kraje prověří. To už dělá i policie.

"V lednu jsme dostali od státního zastupitelství trestní oznámení týkající se nehospodárného využití finančních prostředků z Fondu hejtmanky Ústeckého kraje," uvedla mluvčí ústeckých policistů Veronika Hyšplerová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video