Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Firma Natascha Kampusch“ už vydělala milion eur

  1:00aktualizováno  1:00
Měsíc po svém zázračném zjevení působí jméno Nataschi Kampuschové stále jako magnet. Jen už přestává být synonymem dojímavého příběhu a stává se tak trochu obchodní značkou. Ponechme city stranou a podívejme se na celou záležitost očima ekonoma.

Natasche dělá největši starosti otec, který v rozporu se strategií poradců občas zveřejní nějakou pikantnost. Ilustrační foto. | foto: Jaroslav Sýbek, NewsMF DNES

Na úvod stačí zmínit, že "firma Natascha" vynesla za několik málo týdnů přes milion eur. (Právě tolik vydělala Nataschina nadace prodejem práv na její příběh). Kdo ty peníze dostal?

Záleží na tom, koho se ve Vídni zeptáte. Podle jedněch budou použity na podporu žen v tísni, podle jiných z nich bude žít Kampuschová. Ve skutečnosti je situace ještě komplikovanější.

Předně: nejlépe se prodává příběh unesené dívky, který rakouské televizi počátkem září převyprávěla sama Natascha a poté ho převzalo 180 televizí po celém světě. Poslouchal se dokonale, ovšem teď se ukazuje, že v něm byla použita trocha retuše.

Jistý Dietmar Ecker dnes připouští, že Kampuschová na jeho popud vykreslovala své dětství a vztah s matkou idylicky. Skutečnost je taková, že sousedé si dnes v souvislosti s Nataschou vzpomínají spíše na šrámy a dětský pláč.

Mediální poradce Ecker je jedním z řady právníků, imagemakerů, psychiatrů a expertů všeho druhu, kteří Natasche nabídli služby ihned poté, co dveře k oběti nejsledovanějšího únosu v Rakousku otevřela policie. Dodnes zajišťují její veškerou komunikaci se světem. Ne že by Natascha pomocnou ruku nepotřebovala.

Nejde jen o vzdělání a plány do budoucna, nýbrž také o různé bizarní situace, které může řešit jen skutečný expert. Co si například počít, když německá odnož MTV začne nabízet divákům zdarma ke stažení vyzváněcí melodii na mobil, která nese název "Natascha ve sklepě"? V takovém případě byl zásah v zájmu ochrany soukromí určitě na místě.

Ovšem sbor poradců chápe svou práci snad až příliš odpovědně. Takže například v posledním týdnu se rakouští čtenáři, které předtím plejáda jiných mediálních expertů obvinila z voyeurismu, mohli například dozvědět, že Natascha se "momentálně nachází v přechodné fázi k samostatnosti".

Alespoň takhle to vyjádřil osobní poradce Kampuschové, dětský psychiatr Max Friedrich, který měl zřejmě na mysli, že se učí vést samostatný život. Vyplývá to ostatně i z jeho dalšího sdělení, podle něhož Natascha "zakrátko přesídlí do projektu bydlení s péčí". Rozumějte: přestěhuje se do vlastního bytu, ale experti se o ni budou i nadále starat.

Minimálně bude slečna Kampuschová potřebovat několik daňových poradců. Formálně plynou zisky z jednoho televizního a dvou časopisových rozhovorů do Nadace Nataschy Kampuschové, která byla k tomuto účelu speciálně zřízena.

Paragraf číslo sedm
Mediální sekce poradního sboru Kampuschové ovšem zaznamenala dalších čtyři sta žádostí o interview z celého světa a také třicet nabídek k prodeji filmových práv. To znamená, že aktivity "firmy Natascha" se mohou brzy významně rozrůst.

Poradci také důkladně studují rakouský mediální zákon, jehož paragraf č. 7 výslovně přisuzuje právo na odškodnění každému občanu, jehož "nejosobnější oblasti života jsou veřejně diskutovány tak, že může být vystaven zesměšnění".

Při striktním výkladu zákona to znamená, že každá tiskovina, která Kampuschovou označila za oběť sexuálního zneužívání, může být pokutována do výše 36 tisíc eur. Tým poradců se netají tím, že zákon míní vykládat striktně a sestavil už seznam médií, se kterými se hodlá vypořádat mimosoudní či soudní cestou. A to přesto, že většina médií spekulovala o sexuálním zneužívání na základě informací, které poskytli sami vyšetřovatelé.

"Kéž by to letadlo s mámou spadlo"
V současné době dělá "firmě Natascha" největší starosti otec unesené dívky, který v rozporu s mediální strategií poradců občas zveřejní nějakou pikantnost. "Podívejte se, každý na tom něco vydělá," řekl například Ludwig Koch britskému listu The Observer.

Prohodil ještě několik slov, povětšinou o zhoubném vlivu matky na Nataschu, a vyinkasoval od Observeru tři sta eur. Zdatně mu sekundovala i jeho expřítelkyně Brigitte Weberová, která se v dětství o Nataschu po rozchodu rodičů příležitostně starala.

Nedávno si vzpomněla na větu, kterou údajně Natascha pronesla po matčině odletu na dovolenou: "Doufám, že s ní to letadlo spadne."

Ať už onu větu Kampuschová pronesla či nikoli, stoh papírů v kanceláři doktora Geralda Ganzgera zase o něco povyrostl. "Máme dva tlusté fochy plné tiskovin, které porušily mediální zákon," svěřil se nedávno další z Nataschiných poradců německému listu Die Welt.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

STŘEDOVĚK V SYDNEY. Středověcí „rytíři“ Luke Binks a Andrew McKinno pózují...
TÝDEN OBRAZEM: Prasečí koupel, moře bicyklů a středověk v Sydney

V australském Sydney se pořádal turnaj šermířů, Indové slavili výročí vyhlášení nezávislosti a v Londýně si to mezi sebou rozdaly wrestlerky. I tento týden vám...  celý článek

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.