Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Úterý 30. září 2014. Jeroným

Registr aut tvořila firma z jiného oboru se sloganem „Najdeme řešení“

  0:50
Nový systém evidence aut stále funguje zpomaleně. Oproti starému registru dokáže obsloužit méně řidičů. Za kolaps systému může firma ATS Telcom, která pro ministerstvo dopravy zajišťuje informatiku. Ta přitom s podobným typem zakázky nemá zkušenosti.

Úřednice stále bojují se zpomalenou evidencí vozidel. Kolaps systému má na svědomí firma ATS Telcom. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Slogan "Najdeme řešení" si vybrala jako firemní motto společnost ATS Telcom. Zatím však nenašla řešení, jak zprovoznit evidenci aut, jejíž kolaps (a posléze omezené fungování) už čtrnáct dní dovádí k šílenství tisíce řidičů.

V pátek úřady stále zvládaly obsloužit zhruba o třetinu méně řidičů než se starým registrem, který se s velkou slávou nahrazoval. Pamětníci si tak připomněli fronty na dopravních inspektorátech, jejichž návštěva zabrala celý den.

Firma ATS Telcom přišla k zakázce pro ministerstvo za 37 milionů korun neobvyklým způsobem. Měla na dopravě dlouhodobou smlouvu na správu počítačů a jako jeden z úkolů jí ministerstvo zadalo tvorbu nového registru aut, který se přebíral od ministerstva vnitra (dříve policie). Žádné zvláštní výběrové řízení se nekonalo (více o výběrovém řízení čtěte zde).

Najatá firma nemá s tvorbou registrů zkušenosti

Firma ATS Telcom má sice dobré jméno, jenomže v trochu jiném oboru, než je tvorba databází. Zaměřuje se hlavně na telekomunikace. Dokonce se chlubí referencemi, že pracovala pro NATO.

"Firma ATS Telcom nemá s tvorbou podobného registru zkušenosti. Hlavním viníkem je ale ten, kdo jí tuto zakázku zadal," říká počítačový expert Petr Koubský.

MF DNES už psala, že ATS Telcom si najala na "subdodávku" registru firmu SIKS spoluvlastněnou dříve Jaroslavem Mrázem, známým Michala Moroze, který radí předsedovi VV Radku Johnovi.

Smlouva byla uzavřena za Gustáva Slamečky

Jestli ATS Telcom vyniká v telekomunikacích, tak rozhodně ne v komunikaci. "Obraťte se na zelenou linku ministerstva dopravy. To je všechno, co vám k tomu mohu říct," odbyl MF DNES předseda dozorčí rady ATS Telcom Michal Vančuřík. Ředitel firmy Miroslav Filip pak vysvětlil, že smlouva se státem zakazuje firmě cokoli k registrům říkat.

Jediným akcionářem ATS Telcom je podnikatel Karel Hamšík, který dříve podnikal i jako majitel realitní kanceláře, ale tu poslal do likvidace. MF DNES získala smlouvu mezi ministerstvem a ATS Telcom. Byla uzavřena v březnu 2010 ještě za úřednické vlády Jana Fischera. Tehdy byl ministrem Gustáv Slamečka. Obsahuje sankci až dva miliony denně, když počítačové služby nefungují, ale je otázka, kolik stát vymůže za registr.

"My jsme zatím nezaplatili fakturu. Teď je pro nás důležité, aby aplikace byla plně funkční. Řidiči uplatňují náhrady škody a žádosti, které přistanou na ministerstvu, sečteme a budeme požadovat peníze od dodavatele," slibuje Dobeš. Firmě ATS Telcom vyprší smlouva v březnu 2013 a Dobeš chce pokračovat už s vítězem průhledného výběrového řízení.

Úřady pořád nestíhají

Novou evidenci, kterou čas od času potřebuje každý řidič, začali úředníci používat 9. července. První týden prakticky nefungovala a po většinu tohoto týdne tak napůl (více o kolapsu čtěte zde). Jestli můžete zaevidování auta ještě o pár dní odložit, učiňte to.

Radnice reagovaly prodloužením úředních hodin. Třeba v Děčíně měli otevřeno pět dní v týdnu až do večera. "Databáze pracuje pořád asi o třetinu pomaleji a některé věci, jako jsou výpisy pro exekutory, nezvládá vůbec," shrnul tajemník děčínské radnice Jaromír Zajíček. Ministr Dobeš ujišťuje, že už příští týden se odbavení opět výrazně zrychlí, až se úřady napojí na takzvané základní registry. "Dnes je potřeba, aby úředníci spoustu dat ručně vypisovali ze spisu nebo je tam ručně dopisovali," upozorňuje ministr.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.