Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Časy velkých volebních kampaní jsou pryč, strany hlídají každou korunu

  2:01aktualizováno  2:01
Politické strany do volebních kampaní investují stále nižší částky. Zkušenosti z minulých let ukázaly, že peníze a množství billboardů samy o sobě nestačí. A změnily se také komunikační kanály, kterými strany mohou lidem svoje sdělení posílat. Z megalomanských kampaní z dob minulých se navíc strany dlouhá léta vzpamatovávaly.

Po republice už jsou předvolební billboardy k podzimním krajským volbám. | foto: koláž iDNES.cz

Nejzářnějším příkladem obřích kampaní byly ty v roce 2009. Tehdy proti sobě stály dvě nejsilnější strany, ODS a ČSSD. Šlo o všechno. Občanští demokraté za rok nepřetržité kampaně dohromady utratili tři čtvrtě miliardy korun, sociální demokraté se přiblížili půlmiliardě. Pivo za dvě koruny či klobása za devět tehdy nebyla na předvolebních mítincích stran žádná výjimka.

Jenže časy se mění. „Tehdy šlo o souboj dvou stran a všechny ostatní hrály druhé housle. Ale časy těchto velkých kampaní jsou pryč. Zejména v krajských volbách by se to míjelo účinkem,“ říká dnes spolupracovník tehdejšího volebního manažera ČSSD Jaroslava Tvrdíka Jiří Chvojka. Pro obě velké strany navíc volební rok 2010 skončil co do účetních uzávěrek tak mizerně, že z dluhů se pak vzpamatovávaly několik let.

„Od roku 2010 se totálně změnil on-line prostor. Tehdy neměl smartphone prakticky nikdo, dnes ho mají dvě třetiny populace,“ všímá si Chvojka. „Díky tomu můžeme lidi oslovit jinak než outdoorem a nějakými velkými akcemi,“ dodává. Strany také vědí, že kromě internetu musí víc pracovat se svými lokálními lídry. A měnícím se trendům se přizpůsobují i výdaje na kampaně.

Například TOP 09 letos počítá s výdaji na krajské a senátní volby pohybující se kolem třiceti milionů, v roce 2012 to bylo o téměř dvacet víc. Ještě méně, 25 milionů korun, plánují utratit komunisté. Hnutí ANO hovoří o částce 60 milionů, ČSSD o dvacet milionů vyšší. A ODS, která v letech 2002 až 2012 nepořídila kampaň za méně než 100 milionů korun, letos bude hodně šetřit.

„Z centrálního rozpočtu poskytne ODS částku kolem 20 milionů Kč. Samozřejmě pak ještě do kampaně budou přispívat jednotlivé regiony a kandidáti,“ říká mluvčí ODS Jana Havelková. Podobně plánují letos utratit lidovci, ti se však dlouhodobě drží svého letitého sloganu o klidné síle. Za kampaň jen výjimečně utratí více než 50 milionů korun.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kožešinová farma, norek, kůže, kožešina (26. ledna 2017, Velký Ratmírov).
Kožešinové farmy v Česku skončí v lednu 2019, potvrdil Senát

Senát ve čtvrtek pozdě večer schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši...  celý článek

Po dvou týdnech je pes venku z nory, ve které zůstal zasypán.
Pes vysvobozený z nory bude v pořádku, věří odborníci. Měl štěstí na vodu

Šestnáct dní byl v noře bez přísunu jídla a pití uvězněn pes ve Vyskeři - Skalanech v Českém ráji. Odborníci z řad veterinářů a kynologů se shodují, že si...  celý článek

Silný přívalový déšť na pražském Smíchově (20. července 2017)
Jih Čech a Vysočinu zasáhly bouřky a krupobití, přesouvají se i na Moravu

Do Čech dorazily ve čtvrtek odpoledne ze západu silné bouřky. Večer byly nejprudší v částech Vysočiny a Jihočeského kraje, kde platí do odvolání výstraha s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.