Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Filipínští povstalci propustili další tři rukojmí

  9:37aktualizováno  9:37
Filipínská povstalecká skupina Abu Sajafa operující na ostrově Jolo propustila tři z malajsijských rukojmích. Na tento víkend však byl ohlášen konec trápení pro všech 28 zajatců, mezi nimiž jsou i Evropané. Muslimští únosci ale nedodrželi slovo.
Za 10 rukojmích, které postupně vydali v předchozích měsících, už únosci dostali přinejmenším 5,5 milionu dolarů výkupného.

Vyjednávač po neúspěšném návratu konstatoval, že jednání bude pokračovat. "Byli jsme domluveni, že propustí rukojmí najednou. Nyní je únosci chtějí propouštět po skupinkách. To je však nepřijatelné pro filipínského prezidenta," konstatoval šéf vyjednávačů Lybijec Radžáb Azzarúk.

Nařízení prezidenta Josepha Estrady, tedy že všichni zajatci musí být propuštěni najednou, vyvolalo spekulace, že krátce po tom zahájí armáda na Sajafovu skupinu útok. Proto budou rebelové zřejmě hledat bezpečnostní záruky, aby k něčemu podobnému nedošlo.

Libye se pro osvobození rukojmích na Filipínách výrazně angažovala. Anonymní západní diplomat v Tripolisu tvrdil, že Libye dokonce souhlasila s tím, že za propuštění zajatců zaplatí 25 milionů dolarů. Povstalcům však peníze nestačí a chtějí i další záruky a ústupky od manilské vlády. Ta je však nechce poskytnout.

Únosci inkasují velké sumy
V moci povstalců nadále zůstává tříčlenný tým francouzské televize, dvanáct filipínských křesťanských kazatelů, tři Malajsijci, dva Filipínci a devět zahraničních turistů. Za dosud propuštěné rukojmí teroristé dostali už 5,5 milionu dolarů.

"Peníze vyplacené povstalcům byly určeny na potraviny a ubytování," uvedl ve zprávě pro prezidenta Josepha Estradu náčelník generálního štábu Angelo Reyes. Neřekl však, zda výkupné složila filipínská vláda, která během krize kolem rukojmích veřejně důsledně odmítala finanční požadavky Skupiny Abu Sajafa.

Podle zpráv v tisku vyplatila malajsijská vláda několik milionů dolarů za propuštění šesti svých státních příslušníků. Separatisté také dostali téměř 900 tisíc dolarů za propuštění churavějící Němky Renate Wallertové ze 17. července. Německý týdeník Der Spiegel zaplatil blíže neurčenou sumu za propuštění svého reportéra Andrease Lorenze.

Předpokládá se, že separatistům za propuštění svého týmu  zaplatila i filipínská televize. Hlavní vyjednávač filipínské vlády Roberto Aventajado prohlásil, že o vyplacení výkupného povstalcům se dozvěděl pouze z novin.

Skupina Abu Sajafa dosud drží 25 rukojmích, mezi nimi Evropany, Jihoafričany a Filipínce.

Zvláštní libyjský zmocněnec Radžáb Azzarúk, který se případu ujal na žádost únosců ze skupiny Abú Sajáfa. Snímek pořízen 9. května 2000, kdy se rovněž vrátil z ostrova s prázdnýma rukama.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Kresba Empire State Building, kterou v 90. letech stvořil Donald Trump
Donald Trump, umělec. Prezidentovy malůvky se prodávají za statisíce

Jednoduchá kresba Empire State Building, kterou před lety černou fixou nakreslil Donald Trump, se ve čtvrtek v Los Angeles vydražila za 16 000 dolarů, tedy asi...  celý článek

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.