Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Linka bezpečí v kampani „prodává“ děti. Vzali mi nápad, říká grafička

  17:00aktualizováno  17:00
Velmi neotřelou kampaň si nechala udělat Linka bezpečí. Na téma ztracených kluků a holek upozorňuje fiktivní e-shop, který nabízí k prodeji děti. Projekt se stejným motivem ale v Česku vznikl už dříve a jeho autorka nyní upozorňuje na možné plagiátorství. Tvůrci i zadavatelé aktuální kampaně to odmítají.

Fiktivní e-shop na prodej dětí nazvaný Dětín upozorňuje na problematiku ztracených dětí. Na stejném principu je založený i starší web Rent a baby. | foto: detin.cz

Oba weby jsou založené na stejném nápadu. Vypadají jako klasické internetové obchody, jen s tím rozdílem, že místo elektroniky či knih se zde nabízejí k prodeji nebo pronájmu konkrétní děti. 

Dříve vzniklý projekt Rent a baby grafičky a fotografky Jany Štěpánové se snaží upozorňovat na problematiku ústavní a náhradní rodinné péče. Nový web Dětín zase na téma ztracených a pohřešovaných dětí. Představuje navíc novou možnost, jak finančně přispět Lince bezpečí, která si tři čtvrtiny peněz na svůj provoz zajišťuje sama.

Štěpánová založila svůj web už v dubnu 2009 a čelila kvůli němu nepříjemnostem. Internetové stránky sice spustila v rámci výstavy Rodinná pohoda podpořené ministerstvem kultury a ministerstvem práce a sociálních věcí, druhý z úřadů na ni ale v lednu 2010 podal trestní oznámení s argumentem, že web vypadá příliš realisticky a může někoho uvést v omyl (více čtěte zde). Policie však případ záhy uzavřela s tím, že se trestný čin nestal.

Jeden nápad, dva weby

"Blonďatému Filipovi jsou tři roky. Jeví živý zájem o okolí, jen má poněkud nevyvážené reakce, často pobývá ve svém vlastním světě. Velmi rád se mazlí a úsměv dospělého dokáže nádherně oplatit. Mohl by do pěstounské péče i do osvojení," nabízí web Rent a baby. U nabídky nechybí klasická ikonka nákupního košíku a nápis "objednat".

"Terezka, krásná, hodná, tichá, 5,5 roku, 425 000 Kč - Usměvavá, překvapivě samostatná holčička, která každého okouzlí svýma modrýma očima,“ inzeruje web Dětín. Stačí kliknout na kolonku "koupit".

Expert na autorské právo František Vyskočil míní, že web Rent a baby je "hraniční" a působí klamavě, protože k poznání, že se jedná o nadsázku, návštěvník stránek dospěje až po delší době. "Dovedu si představit, že nepřipraveného či nepoučeného uživatele tyto stránky mohou uvést do zmatku a přesvědčení, že si skutečně lze dítě pronajmout. To stránky sdružení Linka bezpečí jsou zcela jasné. Sice využijí několika sekundového šoku, ale následně naskočí sdělení, které uživatele okamžitě uvede do reality," uvádí.

O tom, že nyní vznikl web založený na stejné kontroverzi, se grafická designérka dozvěděla krátce po jeho spuštění na konci letošního května. "Bylo to jako studená sprcha. Je to téměř totožné s tím, co jsem dělala já. Jen je to jako vylouhovaný čaj druhé kategorie," řekla iDNES.cz Štěpánová.

"Činnosti Linky bezpečí si velmi vážím, ale měli by zvážit prostředky, kterými se prezentují. Tento nápad se může zítra objevit v kampani softwarové firmy, která vyrábí zabezpečovací monitorovací systémy, příští týden v bazaru s dětským oblečením. Je to hrozně nepříjemné," dodává. Linku bezpečí i reklamní agenturu Loosers, která kampaň připravila, v e-mailu vyzvala k omluvě a stažení projektu.

Tvůrci i zadavatelé kampaně ale její slova o krádeži a plagiátorství rezolutně odmítají. "O existenci jejího projektu jsme neměli žádné tušení. S Janou Štěpánovou jsem mluvil a veškerý kontext jsem jí vysvětloval. Zval jsem ji ke spolupráci, protože téma, na které upozorňuje svým projektem, se dotýká i našich témat. Nicméně trvala na tom, že je to plagiátorství, což důrazně odmítáme. Je mi líto, co se kolem toho začalo skloňovat a dost dobře tomu nerozumím," řekl iDNES šéf Linky bezpečí Richard Schinko.

Ředitelka agentury Loosers Iva Bízová odkazuje na své e-maily, které Štěpánové v reakci na její zprávu zaslala. "Naše kampaň je ryze původní a vznikla, aniž by byly užity motivy kampaní jiných, včetně té Vaší. Proto zde není možné hovořit o okopírování, nebo dokonce krádeži. Byla realizována výhradně na základě originálních a původních nápadů vzešlých v naší agentuře. Vývoj konceptu jsme schopni v případě pokračujícího sporu hodnověrně doložit. O Vašem projektu jsme se dozvěděli až na základě Vašeho upozornění," napsala Bízová grafičce.

Agentura si podle ředitelky jako tradičně před spuštěním nového projektu dělala rešerši, zda už nějaký podobný neexistuje. Ve vyhledávačích například zadávala sousloví "eshop s dětmi", ale na web Rent a baby prý nenarazila. Tomu však Štěpánová příliš nevěří. "Je možné, že měli ten samý nápad, ale pokud si rešerši skutečně dělali, tak se přes Google k tomu museli dostat. Když zadáte do vyhledávače "fiktivní e-shop s dětmi", tak se objeví i můj projekt," podotýká. 

Cílem fiktivního e-shopu na pronájem dětí Rent a baby je upozornit na

E-shop na pronájem dětí Rent a baby

Bízová uvádí, že se její agentura inspirovala jen principem e-shopů a slevových portálů. "Co do provedení se obě kampaně rozcházejí, a to jak graficky, koncepčně, tak i použitými komunikačními kanály. V reklamní oblasti jsou denně realizovány řady nápadů a myšlenek a nelze vyloučit, že podobná věc napadne nezávisle na sobě více než jednu osobu. A to je pravděpodobně i tento případ," píše ředitelka.

Stejný postoj zastává i Poštovní spořitelna Era, která jako generální partner Linky bezpečí kampaň zadávala. "Tyto okolnosti nás velice mrzí, ale za kampaní Dětín.cz, která vznikla bez využití motivů jiných projektů, stojíme," říká mluvčí spořitelny Zuzana Kalátová. 

Štěpánová by u soudu zřejmě neuspěla, míní expert

Štěpánová přemýšlí i o trestním oznámení, považuje jej však až jako poslední variantu. "Myslím, že by to nebylo účinné z důvodu časového prodlení. Jejich kampaň totiž běží teď a za čas odezní," říká. 

Podle Františka Vyskočila z Advokátní a patentové kanceláře Vyskočil, Krošlák & spol. ale autorský zákon v tomto případě nikdo neporušil. "Samotný nápad - v tomto případě burcující podoba internetových stránek, že si lze pronajmout nebo koupit dítě - nepožívá ochrany jako autorské dílo," řekl iDNES.cz Vyskočil. Jiná by byla situace, kdyby web Dětín vykazoval zaměnitelné nebo stejné znaky jako Rent a baby, to se ale podle něj nestalo.

Grafička Štěpánová by podle Vyskočila zřejmě neuspěla ani v případě, když by chtěla dokázat, že v rámci hospodářské soutěže došlo k takzvanému nekalosoutěžnímu jednání. Obchodní zákoník zakazuje, aby jeden soutěžitel v rozporu s dobrými mravy soutěže jinému soutěžiteli přivodil újmu nebo vyvolal nebezpečí jejího vzniku.

"V tomto případě by soud musel zkoumat, zda je tento nápad skutečně jedinečný a zda nebyl použit již před paní Štěpánovou jinou osobou a to nejen v České republice. Současně zda skutečně nový web nějak parazituje na jejím díle, vyvolává nebezpečí záměny a zda se vůbec může jednat byť o potencionálně škodné nemravné jednání," vysvětluje přední odborník na autorské, reklamní či filmové právo. 

Vliv má podle něj i zdánlivá maličkost, že zatímco Rent a baby nabízí pronájem dětí, v Dětíně je to prodej.

Ředitel Linky bezpečí Schinko považuje za absurdní, kdyby Štěpánová trestní oznámení podala. Agentura Loosers nevylučuje právní kroky na svou obranu. "Pokud by došlo k šíření nepravdivých nebo neúplných informací o naší společnosti, které by byly způsobilé poškodit naše dobré jméno, využijeme všechny prostředky obrany, které nám právní řád poskytuje," uvedla Bízová.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.