Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Náměšti nad Oslavou měřily síly fichtly i další veteráni značky Jawa

  8:22aktualizováno  8:22
V Náměšti nad Oslavou se v sobotu sešli milovníci starých motorek značky Jawa. Jezdci i diváci si užívali při tradičním Fichtel cup enduro 2013. Právě motorky Jawa Pionýr jsou na akci zastoupeny nejčastěji, ale k vidění byly i silnější stroje.

Michal Wojnar a jeho Jawa 50/05 na trati Fichtel cup enduro 2013 v Náměšti nad Oslavou. | foto: Petr Večeřa, MF DNES

Fichtl, fechtl, pincek, pařez… V šedesátých letech snad sen každého kluka. O malé motocykly Jawa Pionýr byl obrovský zájem. A mnoha majitelům slouží dodnes.

Fotogalerie

"Je to ta nejlepší motorka na světě,“ říká o své modré Jawě 50/05 pětadvacetiletý Michal Wojnar. Do Náměště nad Oslavou přijel z České u Brna.

Jeho stroj je dvakrát starší, pochází z roku 1963. A obdivoval jej nejeden z diváků letošní soutěže Fichtel cup enduro 2013. Není divu. V klasické kategorii Jawa Pionýr 50 ccm soutěžilo jen šest jezdců, ale "malej míša" byl jediným původním neupraveným strojem ve své kategorii.

"Koupil jsem ho z recese, že na něm budu jezdit. A taky jezdím, téměř celý rok asi jeden kilometr z práce na oběd a zpátky." Tentokrát na něj ale čekala náročná trať v okolí Náměště nad Oslavou, se kterou měli problémy i jezdci na mnohem silnějších strojích.

"Moc se mi tady líbilo, bylo to suprový. Člověk si takovou jízdu běžně neužije," hodnotil Michal Wojnar krátce po dojezdu do cíle. Když už síly stroje nestačily, sesedl a běžel vedle něho. "Ale dojel jsem, i když jsem jej málem utopil v brodu," dodává unavený, ale spokojený jezdec, který měl co dělat i při rychlostní zkoušce na okruhu v Jedově, aby zvládl náročné stoupání.

Zájem byl velký, registrace strojů skončila po pěti hodinách

V uzavřeném parkovišti na Masarykově náměstí byly k vidění nejrůznější stroje a zájem je nejen o ty "nové a silné", ale i ty, které psaly historii světových soutěží, jako byla například Jawa Pérák.

Závody se jezdí klasicky, každý účastník obdrží na startu kartičku s časem startu a do ní se mu zapisují časové kontroly i rychlostní zkoušky.

"Když jsme v roce 2000 s tímto druhem soutěže začínali, byli její účastníci převážně z řad majitelů motocyklů Jawa Pionýr, na startu jich bývaly i dvě desítky. Proto jsme soutěž nazvali Fichtel cup," říká Vladimír Měrka, starosta města a aktivní člen Veteran enduro - motokros klubu v Náměšti nad Oslavou. Klub má ale větší působnost, než jenom na Vysočině a je zajímavý i tím, že má dvě sekce - Horáckou s osmnácti členy a Valašskou, kde je členů víc než 110.

Zatímco v minulosti se majitelé motorek dali spočítat na prstech ruky, uplynulo pár let a situace se otočila. Na startu se v dalších kategoriích objevují i silnější stroje pro enduro soutěže.

"Zájem je velký. Souvisí to s tím, že v republice ubylo enduro soutěží, zůstaly jen velké mistráky. A tak se nedivím, že zájem ze strany závodníků je takový, že po pouhých pěti hodinách od začátku registrace jsme museli stopnout další přihlášky. Počet jezdců je totiž omezený, i s ohledem na přírodu. Velice nás mrzí, že se objevuje hodně černých jezdců, kteří v období mimo pořádání Fichtel cupu jezdí po lesích na motocyklech a čtyřkolkách a ničí přírodu," dodává Vladimír Měrka s tím, že jejich soutěž probíhá pouze jednou za rok a trvá asi čtyři hodiny.

Autor:


Témata: Jawa, Vysočina




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.