"Nyní je to Monica, akciová společnost," konstatoval americký specialista na veřejnou komunikaci Ray McGraime, který společně se 70 miliony Američanů sledoval středeční rozhovor Lewinské v pořadu ABC. "Je velmi dobře proškolená, je vidět její pokrok, novou Moniku stvořenou poradci." A dodává, že vyznění je takové, že "Lewinská již není obětí aféry, nýbrž obětí právního systému. Vytváří představu smyslné ženy, což je obraz na trhu prodejnější." Všichni odborníci dotazovaní agenturou AP se shodují, že Lewinská se na televizní rozhovory - pro americkou ABC a britský Four Channel - dobře připravila.
Přesto "televizní" chování Moniky leckdy překvapilo.
Kdykoli ji moderátorka ABC Barbara Waltersová přinutila odpovídat na choulostivé a nepochybně bolestné otázky typu doutník či modré šaty poskvrněné spermatem, reagovala Lewinská širokým úsměvem. Podle Josepha Jonese, odborníka na lidské chování, je poselství Moničina úsměvu jasné: "Chce, aby ji lidé měli rádi." Na Roberta Butterwortha, klinického psychologa, zase zapůsobila ochota Lewinské otevřeně mluvit o čemkoli. "Byla tak otevřená, že to bylo až poněkud děsivé." Podle něho takřka nedala najevo emoce, což mohlo způsobit to, že Lewinská po bolestných zkušenostech minulého roku stále používá antidepresiva, jak sama přiznala.
Na druhou stranu je však třeba uvést, že i když televizní rozhovor pro ABC byl veřejnou premiérou Lewinské, v podstatě na stejné otázky byla nucena odpovídat - například Starrovu úřadu či velké porotě - již třiadvacetkrát předtím.
Přes otevřenost Lewinské je McGraime přesvědčen, že ne vždy odpovídala pravdivě. Ale i podle něho Monica, zejména když mluvila o utrpení blízkých v průběhu skandálu, vyjadřovala skutečnou bolest.
Pohotová ABC okamžitě provedla průzkum mínění mezi Američany. A výsledek? Přízeň vůči suverénně působící Lewinské se po rozhovoru výrazně zvýšila... a vůči prezidentovi poněkud ochladla.
Puclík Monica triumfoval u diváků
Vlna "monikomanie" se postupně přenáší z Ameriky na druhý břeh Atlantiku, do Evropy. A peníze přitom jsou až "na prvním místě".
Poté, co exmilenka Billa Clintona poskytla rozhovor britské televizi Channel Four (za honorář 400 000 liber, přes 22 milionů korun), v pondělí začne turné Lewinské po Británii. Při této cestě má podpořit prodej knihy Moničin příběh, kterou napsal britský autor Andrew Morton. A soudě podle toho, jak se v USA rychle vyprázdnily pulty s touto horkou novinkou, zřejmě ani Evropa a ostatní kontinenty nezůstanou pozadu. Kniha je už překládána do deseti jazyků - včetně japonštiny.
Celá řada novin a týdeníků už projevila zájem o přetištění částí z knihy: britský Daily Mail, italský Corriere della Serra, německý Bild i francouzský týdeník Paris Match dokonce prý už zaplatily po 200 000 dolarech (takřka sedm milionů korun) za toto právo. Časopisy jako Hola a Marie Claire hodlají zase, a to takřka za cenu zlata, Lewinskou exkluzivně vyfotografovat.
Hodně peněz se má do Moničina klína sesypat za vysílací práva mnoha televizí, od Singapuru přes Izrael až po českou Novu, které převzaly její rozhovor z Channel Four. Podle některých zdrojů jde až o 25 televizních stanic a Lewinská má od nich dostat kolem 70 procent prodejní ceny. Největší německá soukromá stanice RTL, která toto interview ještě doplnila "exkluzivními" otázkami, prý Lewinské vyplatila 300 000 marek.
Podle agentury Reuters zapůsobila Lewinská jako "televizní viagra". Britský list The Daily Telegraph napsal, že bravurní vystoupení Lewinské - zářivě bílé zuby, černý oděv, polykání slz a známky citu - ztělesňovalo "televizi v její nejnestoudnější chlípnosti, která nutí ke sledování".
"Tenhle puclík u diváků triumfoval," uvedl zase včera švýcarský list Neue Zürcher Zeitung.