Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Feministky se bouří proti reklamě na operátora

  1:00aktualizováno  1:00
Nápadník jde žádat o ruku vyvolené, ale budoucí tchán nejdřív významně zacinká klíčky před mladíkovým nosem: "Nejdřív si ji tak na měsíc vyzkoušej v našem letním bytě. Jak umí prát, vařit..." Má to být legrace - reklama na mobilního operátora Vodafone.
Vodafone

Vodafone | foto: David Novák, Mobil

Jenže řadu žen tento mikropříběh pobouřil a stěžují si na ni Radě pro reklamu.

Nelíbí se jim, že reklama pracuje se stereotypy, v nichž je žena zobrazována jako ta, kterou si muž musí před manželstvím vyzkoušet, jestli dobře funguje coby hospodyně.

"Protestujeme proti tomuto negativně genderově zatíženému způsobu testování ‚kvalit' mladé ženy," píše se ve stížnosti.

"Copak žena je nějaká věc?" kroutí hlavou Dana Radová z Občanského sdružení Žába na prameni, která je spolu s dalšími pod stížností adresované Radě pro reklamu podepsána.

"Nehledě na pohlaví to snižuje lidskou důstojnost. Nabízí se otázka, co se stane, když nevěsta po vyzkoušení obstojí? To za ni pak mladík rodině zaplatí? Třeba dvě krávy? Nebo auto?" ptá se.

Právě kvůli zjednodušujícímu pohledu na ženy vyhlásila organizace Gender studies, která se zabývá rovnými právy žen a mužů, reklamu Vodafonu za šovinistickou bombu týdne.

Vodafone je přitom paradoxně firmou, která získala třetí místo v soutěži o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v Česku.

Stížností na reklamu bylo víc
Prezident Rady pro reklamu přiznává, že stížností na reklamu přišlo víc. "Už jsme se tím proto zabývali na minulém jednání arbitrážní komise a dospěli jsme k závěru, že tato reklama není nijak urážlivá. A to je mezi námi i řada žen," říká prezident rady Radek Pokorný.

Také mluvčí Vodafonu Zuzana Doležalová tvrdí, že reklamu za šovinistickou nepovažuje. "Je zvláštní, že jsme osočováni zrovna my, když u nás na rozdíl od jiných firem pracuje 48 procent žen a manažerské posty jsou obsazeny z 38 procent právě ženami."

Reklama, vybízející k otestování kuchařských schopností ženy, je podle ní jen humornou nadsázkou.

"Naše reklamy vždy přijatelnou měrou provokují. Tato reklama nebyla výjimkou. Značná část mladých párů si skutečně ‚zkouší' svůj vztah právě společným životem, než se rozhodnou uzavřít manželství," říká a dodává: "Mě osobně se reklama líbí a nijak mě neuráží."

Ženy ze sdružení Žába na prameni však míní, že dokud bude v Česku prostředí, které umožní vysílání podobných reklam, obrázek ženy coby bytosti, které nejvíc sluší vařečka a utěrka, nezmizí.

A navrhují zamyslet se nad vytvořením systému červených karet, kterými by lidé vyjadřovali svůj názor na reklamy.

"To je zneužitelné v konkurenčním boji," odmítá nápad Radek Pokorný. "Ale ženy nemusí mít strach. Vnímáme nálady společnosti a měnící se veřejné mínění a podle toho upravujeme etický kodex," dodává.

Přeloženo: když bude přibývat žen, kterým podobné stereotypy při zobrazování světa žen a mužů vadí, pak se něco změní.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.