Vodafone

Vodafone | foto: David Novák, Mobil.iDNES.cz

Feministky se bouří proti reklamě na operátora

  • 1077
Nápadník jde žádat o ruku vyvolené, ale budoucí tchán nejdřív významně zacinká klíčky před mladíkovým nosem: "Nejdřív si ji tak na měsíc vyzkoušej v našem letním bytě. Jak umí prát, vařit..." Má to být legrace - reklama na mobilního operátora Vodafone.

Jenže řadu žen tento mikropříběh pobouřil a stěžují si na ni Radě pro reklamu.

Nelíbí se jim, že reklama pracuje se stereotypy, v nichž je žena zobrazována jako ta, kterou si muž musí před manželstvím vyzkoušet, jestli dobře funguje coby hospodyně.

"Protestujeme proti tomuto negativně genderově zatíženému způsobu testování ‚kvalit' mladé ženy," píše se ve stížnosti.

"Copak žena je nějaká věc?" kroutí hlavou Dana Radová z Občanského sdružení Žába na prameni, která je spolu s dalšími pod stížností adresované Radě pro reklamu podepsána.

"Nehledě na pohlaví to snižuje lidskou důstojnost. Nabízí se otázka, co se stane, když nevěsta po vyzkoušení obstojí? To za ni pak mladík rodině zaplatí? Třeba dvě krávy? Nebo auto?" ptá se.

Právě kvůli zjednodušujícímu pohledu na ženy vyhlásila organizace Gender studies, která se zabývá rovnými právy žen a mužů, reklamu Vodafonu za šovinistickou bombu týdne.

Vodafone je přitom paradoxně firmou, která získala třetí místo v soutěži o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v Česku.

Stížností na reklamu bylo víc
Prezident Rady pro reklamu přiznává, že stížností na reklamu přišlo víc. "Už jsme se tím proto zabývali na minulém jednání arbitrážní komise a dospěli jsme k závěru, že tato reklama není nijak urážlivá. A to je mezi námi i řada žen," říká prezident rady Radek Pokorný.

Také mluvčí Vodafonu Zuzana Doležalová tvrdí, že reklamu za šovinistickou nepovažuje. "Je zvláštní, že jsme osočováni zrovna my, když u nás na rozdíl od jiných firem pracuje 48 procent žen a manažerské posty jsou obsazeny z 38 procent právě ženami."

Reklama, vybízející k otestování kuchařských schopností ženy, je podle ní jen humornou nadsázkou.

"Naše reklamy vždy přijatelnou měrou provokují. Tato reklama nebyla výjimkou. Značná část mladých párů si skutečně ‚zkouší' svůj vztah právě společným životem, než se rozhodnou uzavřít manželství," říká a dodává: "Mě osobně se reklama líbí a nijak mě neuráží."

Ženy ze sdružení Žába na prameni však míní, že dokud bude v Česku prostředí, které umožní vysílání podobných reklam, obrázek ženy coby bytosti, které nejvíc sluší vařečka a utěrka, nezmizí.

A navrhují zamyslet se nad vytvořením systému červených karet, kterými by lidé vyjadřovali svůj názor na reklamy.

"To je zneužitelné v konkurenčním boji," odmítá nápad Radek Pokorný. "Ale ženy nemusí mít strach. Vnímáme nálady společnosti a měnící se veřejné mínění a podle toho upravujeme etický kodex," dodává.

Přeloženo: když bude přibývat žen, kterým podobné stereotypy při zobrazování světa žen a mužů vadí, pak se něco změní.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video