Petr Fejk

Petr Fejk | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Fejk pomohl lidem v Úvalech, dráhy to stojí 200 tisíc měsíčně

  • 355
Bývalý ombudsman Českých drah Petr Fejk stihl ve své funkci pomoci lidem z Úval u Prahy. Několik desítek rodin si stěžovalo na hlučný vlak, který v Úvalech hučel odstavený půl dne. Fejk ho nechal přesměrovat na jiné nádraží. Dopravce ale pomoc lidem stojí 200 tisíc korun měsíčně.

Nová linka z Berouna do Prahy přijíždí do Úval v půl deváté ráno. V pohotovostním režimu pak v Úvalech vlak stál a hučel až do půl třetí odpoledne, kdy se souprava vracela zpět do Berouna. Po celou dobu obtěžoval místní hluk z větráků vlaku.

"Stěžovali jsme si, ale dráhy nám řekly, že je vše v pořádku. Tak jsme se obrátili na pana Fejka a ten to začal řešit," uvedl pro Hospodářské noviny jeden z obyvatel Úval Josef Zábranský. "Museli jsme přestěhovat ložnici na druhou stranu domu," doplnil.

Vlaky jsou v Úvalech slyšet téměř nonstop, protože tam vede hlavní koridor z Prahy na Kolín. "Na to jsme si zvykli. Projedou a za minutu je klid. Tohle bylo neustále. Kravál byl k nevydržení, žena úplně přestala vycházet na zahradu," popsal útrapy jiný stěžovatel Petr Bartoš.

Stížnosti jinde ignorovali

Zábranský doplnil, že Fejk byl narozdíl od ostatních zaměstnanců drah po celou dobu jednání vstřícný. "Dlouho si stěžovali a dlouho jsme se jim smáli," přiznává výpravčí, jehož jméno deník nezveřejnil.

Bývalý ombudsman lidem v Úvalech nakonec pomohl. Dráhy vlak nejprve odstavily na druhou stranu nádraží. Jenže na hlučnost si stěžovali i lidé v této lokalitě. Proto vlak už po ranní špičce nečeká na odstavné koleji, až zase odpoledne pojede zpět, ale jezdí prázdný 27 kilometrů na odstavné nádraží do Vršovic a po poledni se vrací zase zpět.

Úvalským se tedy ulevilo, jenže dráhy to stojí 200 tisíc korun měsíčně. Jeden kilometr jízdy pantografu totiž stojí asi 200 korun. "Je to zvýšení komfortu cestujících," hájí v HN stěhování prázdné soupravy mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Levnější řešení prý neexistuje, vlak údajně vypnout nemohou. Navíc v soupravě nezůstává nikdo, kdo by větráky po příjezdu vypínal a před odjezdem zapínal.

"Přes den, kdy je souprava odstavena na plném slunci, může dosáhnout teplota uvnitř až 60 stupňů. S ohledem na to, že nemá otevírací okna, je tato teplota doslova vražedná a vychlazení prostoru na komfortní úroveň následně trvá několik hodin," vzkázal Šťáhlavský s tím, že naopak v zimě se musí ve vlaku topit, aby v silných mrazech nezamrzla voda.

Fejk se k případu vyjadřovat nechtěl, vzkázal jen, že nyní už mu nepřísluší situaci komentovat.

Další případy, ve kterých Fejk uspěl, nechtěly dráhy zveřejnit. Podle dopravce měl Fejk za krátkou dobu svého působení na stole asi tisícovku podnětů, přání klientů ale nestihl za tu dobu vyslyšet. "Stížnosti a podněty, které nebyly zodpovězené k ukončení jeho pracovního poměru, přešly k dořešení do úseku provozu osobní dopravy," uzavřel Šťáhlavský.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video