Facebooková skupina Mladí lidé volí Jiřího Paroubka vznikla manipulací. Původně lákala na výhru telefonu. Ilustrační foto

Facebooková skupina Mladí lidé volí Jiřího Paroubka vznikla manipulací. Původně lákala na výhru telefonu. Ilustrační foto

Facebook poprvé ovlivní výběr poslanců. Voliče svádí i k prodeji hlasu

  • 459
Fenomén Facebook letos poprvé zasáhne do sněmovních voleb. Nikdo nečeká, že by určil výsledek klání politických stran. Ale někdy rozhodují desetiny procenta. Na síti už se burcuje k volební účasti, nerozhodným se nabízí možnost prodat hlas v aukci. Nové i tradiční strany ale takový obchod odmítají.

Uživatelé Facebooku, zpravidla spíš mladší lidé, se hodně shodnou v odporu k ČSSD, ale i k ODS. Často si také stěžují, že nevědí, koho volit. A hodně se burcují, aby volit šli.

Voliči vs. uživatelé

Svou stránku na Facebooku už má v Česku 1,8 milionu lidí, kteří by podle vlastní rukou zadaných údajů teoreticky mohli volit. Samozřejmě ne všichni přijdou, ne všechny identity jsou skutečné, někdo může lhát o svém věku nebo mít víc profilů. Ale i kdyby opravdových voličů byla jen polovina uvedeného čísla, je to už velká politická síla. Ale roztříštěná.
Při posledních volbách hlasovalo necelých 65 procent z 8,3 milionu oprávněných voličů, tedy přes pět milionů lidí.

Politická motivace mladým mezi 18 až 29 lety nechybí, domnívá se sociolog a ředitel agentury STEM Jan Hartl.

"Skupina těchto lidí však není disciplinovaná," doplnil hned s tím, že účast mladých lidí ve volbách je podstatně nižší než u starších voličů. Ti jsou spolehlivější a v jejich rukou je konečný výsledek voleb.

Skepticky se na vliv vzkazů na síti dívá analytik Centra pro výzkum veřejného mínění Jan Červenka. Mohou mobilizovat a zaujmout média. "Kdo je ale úspěšný v internetové kampani, nemusí prorazit mimo ni," míní Červenka.

Politolog Josef Mlejnek o vlivu sociální sítě tolik nepochybuje. "Určitě volby ovlivní, je ale otázka, jak moc. Volby mohou rozhodnout i drobnosti," řekl iDNES.cz.

Na protest k volbám

Takovou drobností by mohlo být třeba hlasování na protest proti ideologicky vyprázdněné politice. Je možné, že se zvedne podobná vlna odporu jako před eurovolbami, kdy létala na mítincích ČSSD vajíčka.

"Mladí byli znechucení z nabídky," domnívá se politolog Mlejnek. "Pokud bude předseda ČSSD Jiří Paroubek vnímán jako nebezpečí - a odpor k němu mezi mladými je zřejmý - možná půjdou volit jinou stranu jako menší zlo," míní Mlejnek.

Facebook sdružuje tisíce lidí ve skupinách vyhraněných právě vůči šéfovi sociálních demokratů. Nejvíc příznivců má profil Mladí lidé nevolí Paroubka (23 tisíc), dalších 14 tisíc je ve skupině Nechci, aby Jiří Paroubek vládl České republice, pět tisíc lidí chystá protest ve skupině Píšťalka pro Paroubka v každém městě.

PŘÍKLAD FACEBOOKOVÝCH SKUPIN

Přijď k volbám, aby nevyhrál Paroubek s komunisty
(36 tisíc příznivců)

Píšťalka pro Paroubka v každém městě!
(5 tisíc příznivců)

Najde se milion Čechů, kteří podepíšou petici proti ČSSD?
(3 700 příznivců)

Nechci, aby Jiří Paroubek vládl České republice.
(14 tisíc příznivců)

Mladí lidé nevolí Paroubka!!!
(23 tisíc příznivců)

-------------------------------

Jsem taky mladý a nevolím ODS!!!
(699 příznivců)

-------------------------------

Volby 2010 - Chceme změnu v lepší budoucnost... jít volit je správná cesta!
(1 800 příznivců)

Pojďme všichni s rozumem volit kohokoliv, jen ne ty současné "bordeláře"!
(1 800 příznivců)

Pod vlivem Facebooku se může nakonec rozhodnout třeba jen pár desítek tisíc lidí. Ale právě jejich hlasy by mohly pomoci třeba některé z nových stran k překonání nutné pětiprocentní hranice pro vstup do Sněmovny.

Voličské hlasy na prodej

V posledních týdnech vznikla také skupina Prodám svůj hlas ve volbách 2010. "Všichni čeští politici lžou, kradou, podvádějí a kšeftují. Nemám nikoho, koho bych doopravdy chtěl volit, proto jsem se rozhodl svůj hlas pro volby v roce 2010 prodat," píše se na stránce.

Sesbírané hlasy chce anonymní autor profilu nabídnout přes internetovou aukční síň. Hlasy prý neprodá KSČM a Dělnické straně (DS). Tu soud zakázal a její členové přecházejí a budou kandidovat za Dělnickou stranu sociální spravedlnosti (DSSS). (více o zakázané partaji čtěte zde)

Skupina zatím moc příznivců nezískala. Od vzniku před dvěma týdny se přidalo něco přes 230 lidí. Legislativa stejně kupčení s hlasy neumožňuje. A strany ho odmítají.

Rozhořčení malých střídá pobavení velkých

"To je nehoráznost. Mladí, kteří prodávají svůj hlas, prodávají svou budoucnost," rozčílil se Radek John z Věcí veřejných. "Je to cynické. Jestli na to mladí lidé skočí, ať se nediví, že skončí za dvacet let o žebrácké holi," dodal.

Akce nadzvedla i Janu Bobošíkovou, která jde do voleb se Suverenitou. "Reflektuje to současnou společenskou situaci, že tak cennou věc lze koupit za peníze," rozhořčila se. "Nekupčili bychom s voličskými hlasy. Nešli bychom do toho," řekla rozhodně. Podobně se vyjádřil také Eduard Zeman ze Strany práv občanů Miloše Zemana.

Zástupci největších politických hráčů reagovali s větším odstupem. "To přece musí být vtip. Uvažovat o tom vážně dost dobře nelze," poznamenal mluvčí občanských demokratů Martin Kupka. "Facebook je přece prostor, kam vtip a nadsázka patří," dodal.

Smích v hlase se objevil i místopředsedovi ČSSD Zdeňku Škromachovi. "Na Facebooku je spousta takových her, je to vtipné, dobré se tomu zasmát," míní.

přidej se ke skupině

Stačí vymyslet chytlavé téma a na serveru Facebook.com založit novou stránku – skupinu, která něco podporuje. Zakladatel do ní pozve své přátele – přes internet jim pošle odkaz na stránky skupiny.

Pokud se tito lidé ke skupině připojí, odkaz na ni se automaticky zobrazí i všem jejich přátelům. Je běžné, že lidé mají na Facebooku sto i více přátel. Ti všichni vidí, ke kterým skupinám patří, mohou se k nim přidávat, a skupinu tak dále "propagovat" mezi svými přáteli.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video